1-daagse cursus

€ 695,-

De AVG en de basisregistraties van de publieke sector

8 oktober 2024

Utrecht
  • Overzicht en inzicht in het stelsel van basisregistraties
  • De verhouding met de AVG en sectorspecifieke wetten
  • Authentieke gegevens die verplicht gebruikt moeten worden
  • Advisering over verplichte gegevensuitwisseling, zowel op casus niveau als bij bulkverwerking en nieuwe ict toepassingen


Inleiding

Met alle commotie na de toeslagen affaire van het afgelopen jaar is het belangrijk om te weten welke gegevensuitwisselingen binnen de overheid wel zijn toegestaan en zelfs verplicht zijn tussen overheidsorganen onderling.Het publieke domein kent 10 basisregistraties. In 7 daarvan zijn persoonsgegevens opgenomen waaronder de basisregistraties: personen, adressen en gebouwen, het handelsregister, voertuigen en inkomen. Overheidsorganisaties zijn verplicht om persoonsgegevens te gebruiken uit deze registraties. Dit wordt echter zelden ergens vermeld of beschreven. Daardoor ontstaan misverstanden en onnodige discussies over het delen van informatie tussen overheidsorganen onderling. De hoogste tijd dus om beter inzicht te krijgen in dit stelsel van gegevensuitwisseling.

Als meer medewerkers van overheidsorganisaties op de hoogte zijn van het verplichte gebruik van de gegevens uit de basisregistratie en de verplichte terugmelding, dan leidt dat tot actuele en juiste persoonsgegevens in de overheidsregistraties. Zo kunnen kleine administratieve fouten snel worden hersteld. Maar een terugmelding kan ook een eerste signaal zijn om onderzoek in te stellen naar misbruik of oneigenlijk gebruik van vergunningen en voorzieningen, fraude of het kan wijzen op een situatie van ondermijning.

Vaak wordt nodeloos ingewikkeld gedaan. Dan wordt gezocht naar een grondslag in de AVG terwijl gegevensuitwisseling binnen het publieke domein gewoon verplicht is voorgeschreven. Eén van de belangrijkste registraties is de basisregistratie personen. Die moet op orde zijn voor uitrukkende hulpdiensten die naar het juiste adres moeten worden geleid, het vaststellen van het recht op uitkering of toeslagen en het toetsen van vergunningaanvragen. Het stelsel van de 10 basisregistraties voorziet in een eenmalige verstrekking door de burger en een meervoudig gebruik door overheidsorganen.

Bij deze cursus kunnen deelnemers vooraf praktijkvoorbeelden aanleveren die bij geschiktheid zullen worden behandeld. U krijgt tevens een overzicht uitgereikt met alle relevante wetgeving, publicaties en bronnen.

Inhoud en resultaat

Na afloop van deze cursus heeft u inzicht in het stelsel van basisregistraties, kent u de toepassing ervan in de primaire processen van uw organisaties en bent u in staat om uw organisatie over deze verplichte gegevensuitwisseling te adviseren, zowel op casus niveau als bij bulkverwerking en nieuwe ict toepassingen.

Doelgroep

Deze cursus is bestemd voor: iedereen die beroepshalve betrokken is bij de verwerking van persoonsgegevens in het publieke domein: juristen, privacy adviseurs, functionarissen gegevensbescherming, ICT’ers e.d.

Programma

09:00 – 09:30 uur

Ontvangst en registratie

09:30 – 11:00 uur

Blok 1

  • Wat is privacy?
  • Wat is een persoonsgegeven?
  • Het stelsel van basisregistraties

mr. Corrie Ebbers 

11:00 – 11:15 uur

Pauze

11:15 – 12:45 uur

Blok 2

  • Basisregistraties: oorsprong, doel, werking, belang
  • De gegevensverwerkende ketens in de publieke sector
  • De verhouding met de AVG en sectorspecifieke wetten

mr. Corrie Ebbers  

12:45 – 13:30 uur

Lunch

13:30 – 15:00 uur

Blok 3

  • De authentieke gegevens die verplicht gebruikt moeten worden
  • Het verplicht gebruik door afnemers
  • De verplichte terugmelding aan de bronhouder

mr. Corrie Ebbers  

15:00 – 15:15 uur

Pauze

15:15 – 16:45 uur

Blok 4

  • De plichten van instanties
  • De rechten van de betrokkene en de uitzonderingen daarop
  • Open bronnen, open data en openbare registers

mr. Corrie Ebbers  

Docenten

mr. Corrie Ebbers
Privacy jurist
 
Corrie is in 1996 afgestudeerd als privacyjurist en heeft bij de toezichthouder gewerkt (nu de Autoriteit Persoonsgegevens). Sinds 2001 werkt ze als onafhankelijk adviseur voor de publieke sector en de zorgsector. In haar adviespraktijk beantwoordt ze vragen over het rechtmatig gebruik van persoonsgegevens binnen het publieke domein, in samenwerkingsverbanden met derden, binnen het Veiligheidshuis en de sociale wijkteams. Zij is deskundig op het terrein van ondermijning en fraude-opsporing en voert privacy impact assessments uit. Mr. Corrie Ebbers is lid van de Vereniging Privacyrecht, het Nederlands Genootschap Functionarissen Gegevensbescherming. Ze is redactiesecretaris van Privacy & Informatie en redactielid van Wolters Kluwer’s Module Privacy.
Lees artikelen op Sociaalweb
Bekijk LinkedIn profiel

Materiaal

Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.

Verder krijgt u met PONT | Data & Privacy gratis toegang tot dossiers,digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 3 studie-uren rekenen.

BP Studieuren33

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • 8 oktober 2024
  • 09:30 - 16:45
  • Utrecht
  • € 695,-
    • Genoemd bedrag is exclusief 21% btw
    • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee
Aanmelden

Referenties
Corrie Ebbers heeft zeer veel kennis en kan het goed overbrengen

Deskundige docent met to-the-point behandeling van de stof.

ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wilt je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Daniëlle Weisz
Adjunct-uitgever Data&Privacyweb, Berghauser Pont Academy
U kunt contact opnemen met Daniëlle via danielle.weisz@berghauserpont.nl