Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Aandacht voor digitale toegankelijkheid in opleidingen

Met het project Toegankelijkheid in Curriculum (TIC) onderzoekt Stichting Accessibility hoe digitale toegankelijkheid in het curriculum van opleidingen in het digitale domein kan komen. Op die manier verbetert digitale toegankelijkheid via de makers van online toepassingen.

Digitale Overheid 3 februari 2023

Studenten in het mbo, hbo en wo

Dat kan bijvoorbeeld door het testen van door studenten ontwikkelde apps door ervaringsdeskundigen. Of via workshops (hoe is het om kleurenblind te zijn?) en colleges over dit onderwerp. Studenten kunnen ook van games leren. Met de Accessibility Game (1) ervaren ze hoe het voor mensen met een beperking is om een computer, tablet of telefoon te gebruiken. Voor deze mensen en voor laaggeletterden en ouderen is het vaak lastig om digitaal de weg te vinden.

Overkoepelende organisaties

Het project richt zich ook op het bewuster maken van docenten. Verder wil Accessibility in gesprek met overkoepelende organisaties (zoals de MBO Raad) over het opnemen van dit thema als competentie in landelijke eindtermen van opleidingen. Het project Toegankelijkheid in Curriculum (TIC) ging in november 2022 van start en loopt tot en met 2025. Daarbij kan de stichting in het eerste projectjaar rekenen op financiële steun van SIDN (2).

  1. https://accessibilitygame-nl.netlify.app/

  2. https://www.sidn.nl/

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.