Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Hoe de voordelen te benutten van cloud in de bancaire en financiële dienstensector

Met aan de ene kant strenge wettelijke vereisten, privacyproblemen en beveiligingsbedreigingen, en hoge klantverwachtingen, toenemende te verwerken datavolumes, en legacy aan de andere kant, bevindt de bancaire- en financiële dienstensector (BFS) zich in een unieke en uitdagende positie.

Banken.nl 17 oktober 2022

Deze positie biedt een mooie kans om te verbeteren. Een van de hefbomen om verbetering te realiseren is de toegenomen acceptatie van clouddiensten, die de middelen bieden voor uw organisatie om echt klantgericht te worden. Om het volledige potentieel te benutten en snel te innoveren is verandering nodig, inclusief het herontwerp van waardeketens, end-to-end bedrijfsmodellen en manier van werken.

Terugblik: de ratio achter cloud adoptie in de BFS-sector

Het datagedreven karakter van de BFS-sector maakt deze een ’early adopter’ van technologie. Te beginnen met het automatiseren van backofficeprocessen, die doorgaans onafhankelijk draaide in elke afdeling, wat resulteerde in een gedecentraliseerde en verzuilde infrastructuur. Om te profiteren van schaalgrootte werd een inspanning gedaan om deze te consolideren.  Hierdoor ontstonden datacenters, meestal in eigen beheer. De volgende stap is capaciteit delen via ‘virtual servers’ die binnen de zelfde datacenters meerdere applicaties van verschillende afdelingen hosten.

Toen werd cloud geïntroduceerd, met dezelfde diensten off-premises, maar op een veel grotere schaal dan individuele instellingen zich konden voorstellen. Deze ontwikkeling werd opgepakt door de ‘early cloud adopters’ in de BFS-sector, met de intentie de voordelen te benutten. Echter, om de gewenste schaalvoordelen te benutten en kosten te reduceren is een andere benadering van capaciteitsbeheer vereist. Niet alle gebruikers beheersten capaciteitsmanagement in de cloud binnen de on-premise opzet, hetgeen leidt tot enige teleurstelling over de behaalde voordelen.

De volgende golf van cloudadoptie werd gevoed door de belofte van 'infrastructure as code', als onderdeel van automatisering van de pijplijn voor software oplevering. Tijdens het adopteren van de ‘Agile DevOps’ manier van werken, konden organisaties overbodige stappen elimineren van overdrachten tussen Dev en Ops,.

De beloofde voordelen van een volledige adoptie van de cloud diensten zijn talrijk. Van het gebruik van de flexibiliteit van cloud om functionaliteit sneller op de markt te brengen, naar een verhoogde elasticiteit die er voor zorgt dat IT-infrastructuur kan worden geschaald op basis van real-time vraag. Van het elimineren van investeringen in infrastructuur en vooraf verspilde middelen, door alleen te betalen voor wat uw organisatie verbruikt; naar het verhogen van de snelheid en het bieden van toegang tot innovatie. Dit samen verhoogt de productiviteit, versnelt de ontwikkeling van nieuwe diensten en verbetert de klantervaring, terwijl grotere datavolumes van meerdere bronnen worden verwerkt. Hierdoor worden betere inzichten verkregen om beter te kunnen inspelen op verzoeken van klanten en wettelijke vereisten.

Om te profiteren van de voordelen die cloud biedt, is het noodzakelijk te voldoen aan bepaalde voorwaarden, welke  serieuze veranderingen binnen IT maar ook Business met zich meebrengen.

Cloud Services implementeren

Om ‘cloudservices’ binnen organisaties te implementeren is het nodig om hun huidige architectuur - zowel business als technisch – te  beoordelen, inclusief te herkennen hoe iedere component het huidige business- en operationele model ondersteund.

Als een organisatie serieus overweegt om te verhuizen naar de cloud, dan is dit de ideale gelegenheid om de business- en IT-architectuur te optimaliseren naar een klantvriendelijke aanpak. Dit moet zowel  compliant als veilig zijn en voordelen hebben voor IT en business. Dit vereist een aanzienlijke verandering in aanpak, omdat toepassingen historisch gezien ontworpen werden om de productiviteit van de interne processen te verhogen. Later werd dit afgestemd om ‘Straight Through Processing’ mogelijk te maken, waar klanten werden verleid om te bankieren via webformulieren. Alhoewel de ervaring in de meeste organisaties aanzienlijk verbeterd is, is de historische opzet van het ondersteunen van processen vaak ‘inside -out’. Dit heeft impact op de  wendbaarheid en snelheid van de organisatie, waardoor zij hun belofte van klantgerichtheid niet kunnen waarmaken.

Cloud technologieën en oplossingen bieden toegang tot standaarden die schaalbaar zijn. Om ze te gebruiken moet u bereid zijn om supply chains te (her)ontwerpen om zo de klant te bedienen volgens zijn behoefte, gebruikmakend van de beschikbare componenten. Dit biedt een unieke kans om te breken met het verleden en een duurzaam businessmodel voor de toekomst te bouwen. Dit vereist het definiëren van een vereenvoudigd ‘end-to-end value chain’ model met een consistente opsplitsing in componenten.

De volgende stap is het kiezen van het type clouddienst die het beste bij elk van de componenten past en de keuze hoe deze samen te brengen. Innovatie in de cloud beweegt in een hoog tempo, waardoor het belangrijk is dat een consistente uitsplitsing wordt gemaakt van de ‘end-to-end business- en IT value chains’. Het ontwerp moet consistent zijn en moet het mogelijk maken om componenten gemakkelijk aan of uit te zetten.

Succesvol implementeren en beheren van clouddiensten vereist nieuwe vaardigheden en het vermogen om processen te beheren, bij voorkeur via meerdere invalshoeken zoals business, data en IT.

Er is een nieuwe manier van werken nodig rond de dynamiek van clouddiensten en het ecosysteem.  Dit zou kunnen voortborduren op een deel van de bestaande dynamiek, als dit duidelijk gericht is op het beheren van de balans tussen kwaliteit, volume en kosten.

Wat nodig is, zijn procedures die ervoor zorgen dat cloud efficiënt wordt gebruikt om de voordelen te maximaliseren. Cloud financieel beheer (FinOps) moet deel uitmaken van de cloud governance die continu de consumtiepatronen beheert en optimaliseert. Gebruikt u bijvoorbeeld 24/7 cloudservices of alleen tijdens werktijd in de Benelux, of mogelijks een combinatie van beide? De cloudservices zullen als gevolg hiervan gecontracteerd moeten worden.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.