De politie heeft eind vorig jaar vijf Arnhemmers opgepakt op verdenking van grootschalige bank helpdesk fraude. In deze zaak zijn maar liefst 95 slachtoffers samen voor meer dan 800.000 euro opgelicht. De zaak kwam aan het rollen nadat de verdachten bij meerdere kleine zaken in beeld kwamen. Na verder onderzoek bleek de groep door heel Nederland slachtoffers te hebben gemaakt.
Bij bank helpdesk fraude doen criminelen zich voor als bankmedewerkers die zogenaamd klanten willen behoeden tegen ongewone transacties. De fraudeurs nemen telefonisch contact op en proberen het vertrouwen van slachtoffers te winnen. Hierna overtuigen ze hen om inloggegevens vrij te geven of zelf hun geld naar een ‘veilige rekening’ over te maken. De oplichters gaan soms zo ver dat ze zich zelfs bij het slachtoffer aan de deur voordoen als bankmedewerkers om zo bankpassen en pincodes in handen te krijgen.
De vijf verdachten komen allemaal uit Arnhem en zijn tussen de 18 en 27 jaar. De oudste verdacht wordt ervan verdacht de groep aan te sturen. Hij is aangemerkt als hoofdverdachte en kan daardoor ook een hogere straf krijgen. De vier jongere verdachten mogen hun zaak in vrijheid afwachten, maar de hoofdverdachte zit nog vast. Tijdens huiszoekingen is er beslag gelegd op contant geld, cryptovaluta en zelfs het huis van de 27-jarige hoofdverdachte.
De groep bestaat uit vijf verdachten, waarbij iedere verdachte volgens de politie een eigen rol had. Denk bijvoorbeeld aan de bellende bankmedewerker, een digitaal vaardige crimineel die snel een bankrekening leeg rooft en de tweede zogenaamde medewerker die aan de deur verschijnt. De politie geeft ook aan dat de slachtoffers vaak boven de 70 jaar oud zijn. Deze groep is minder digitaal vaardig, heeft veel vertrouwen in een instelling als een bank en beschikt vaak over meer geld dan jongeren.