Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

In gesprek met een beweger: Moniek Hakkenes (DMCC)

4 december 2024

In gesprek met een beweger

In gesprek met een beweger

Vorig jaar is Moniek Hakkenes de functie privacy consultant bij DMCC Group gaan vervullen, maar ze is inmiddels niet meer nieuw in de sector. Eerder werkte ze bij de Autoriteit Persoonsgegevens als toezichthouder. PONT | Data & Privacy ging met haar in gesprek over deze stap in haar carrière.

  1. Waarom heb je deze stap in je carrière gezet?

Ik wilde de ervaring die ik heb opgedaan bij de toezichthouder (AP) inzetten in een dynamische omgeving, waarin ik organisaties direct kan adviseren en begeleiden. Bij DMCC krijg ik de kans om bij uiteenlopende type klanten impact te maken, door organisaties bewuster te maken van hun verantwoordelijkheden op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens en praktische oplossingen aan te bieden.

  1. Wat voor ervaring(en) neem je mee vanuit je eerdere functie die nu goed van pas komt/komen?

Vanuit mijn tijd bij de AP breng ik specifieke kennis mee op het gebied van de (toepassing van de) AVG mee. Ik heb ervaring opgedaan met het beoordelen van complexe privacyvraagstukken, wat ook cruciaal is in mijn nieuwe rol. Naast inhoudelijke kennis, neem ik ook kennis mee over het toezichtsdomein, waarmee ik een waardevolle strategische bijdrage hoop te leveren bij onze klanten.

  

  1. Welke uitdagingen zie je binnen het IT;- data- en privacy-domein?

Een van de grootste uitdagingen is het vergroten van bewustzijn binnen organisaties op het gebied van security en privacy, zodat medewerkers op alle niveaus begrijpen hoe belangrijk het is om op een ethische en verantwoorde manier om te gaan met data. Dit vereist niet alleen training, maar ook het creëren van een cultuur waarin privacy een integraal onderdeel is van alle processen en besluitvorming. De vragen die volgens mij nog onvoldoende worden gesteld: Is dit gebruik van persoonlijke gegevens in lijn met mijn kernwaarden als organisatie? Versterkt dit gebruik het vertrouwen van klanten in mijn merk of organisatie? Verwacht de burger, klant of donateur dit gebruik van zijn of haar gegevens en wordt hun privacy gerespecteerd? Hoewel bedrijven spreken over ethiek en consumentenvertrouwen, is dit nog niet operationeel gemaakt in de organisatiestructuur van veel bedrijven.

 

  1. Welke (toekomstige) ontwikkelingen/trends ontwaar je binnen het digitale domein en welke moeten we hoe dan ook in de gaten houden de komende tijd?

Ik verwacht dat de inzet en ontwikkeling van Privacy Enhancing Technologies (PETs) enorm gaat toenemen in de komende jaren. Ondanks dat de toepassingsmogelijkheden veelbelovend zijn, ervaren organisaties in de praktijk knelpunten, door gebrek aan kennis of financiële middelen. Het delen van relevante kennis en ervaringen bij de inzet van PETs tussen (juridische) professionals en organisaties, is dan ook cruciaal voor deze ontwikkeling.

 

  1. Wat hoop je met/in jouw nieuwe baan te kunnen toevoegen aan de publieke zaak?  

Ik hoop organisaties te helpen met een praktische en werkbare implementatie van de AVG. Wat mij betreft begint dat bij de cultuur binnen een organisatie: door het privacybewustzijn binnen organisaties te vergroten en aan te sturen op transparantie, wil ik bijdragen aan een samenleving waarin mensen meer controle hebben over hun gegevens en zich veilig voelen in het (digitale) domein.

 

  1. Als je niet in dit domein werkzaam was, welk beroep had je dan het liefst beoefend?

Waarschijnlijk had ik gekozen voor een beroep waarin ik ook maatschappelijke impact kan maken, zoals binnen de psychologie of journalistiek.

 

  1. Welk(e) boek/film/documentaire/podcast over data & privacy zou iedereen moeten lezen/bekijken/beluisteren?

1984 van George Orwell blijft voor mij de absolute klassieker! Maar ook The Circle van Dave Eggers is de moeite waard.  

Artikel delen