Het voortdurend opvragen van toestemming voor het plaatsen van cookies in de browser van internetgebruikers kan leiden tot een slechtere online-ervaring voor diezelfde gebruikers. De Europese Commissie komt met een oplossing voor deze 'cookiemoeheid': het initiëren van vrijwillige afspraken met bedrijven die zich op de Europese markt begeven.
Op 19 december van vorig jaar publiceerde de Europese Commissie een conceptplan voor het aanpakken van 'cookiemoeheid' (1). Afgelopen weekend gaf Eurocommissaris Didier Reynders aanvullende details over het initiatief, in een exclusief interview met de Duitse krant Die Welt (2). Bij het plaatsen van cookies kunnen websites gegevens van gebruikers blijven verzamelen, zelfs na afloop van hun bezoek. Daarom verplicht de EU-wetgeving website-aanbieders om toestemming van hun bezoekers te verkrijgen voordat cookies worden geplaatst. Met behulp van 'cookie-forms' kunnen websitebeheerders dit met een paar klikken regelen. Toch merkt de Eurocommissaris op dat dit vaak overmatig gebeurt, ten koste van de surfsnelheid en -gemakkelijkheid voor gebruikers.
Reynders benoemt geen aanstaande wetgevingsinitiatieven op het gebied van cookies. Hij vindt dat vrijwillige afspraken met bedrijven een geschikter middel vormen. Volgens hem zouden deze overeenkomsten bepalen hoe vaak bedrijven toestemming dienen aan te vragen. Ook kunnen er standaarden worden vastgesteld voor het beter informeren van consumenten over het verdienmodel achter de websites. Ook zouden internetconsumenten privacyvriendelijke alternatieven moeten kunnen kiezen, aldus de Eurocommissaris.
Al voor de feestdagen reageerde de European Data Protection Board optimistisch op het voorstel. In een adviesbrief aan de Commissie benadrukt de toezichthouder dat het duidelijk moet zijn voor deelnemende organisaties dat deze vrijwillige afspraken niet als een alternatief voor compliance met privacywetten gelden (2). Volgens de EDPB moet de vrijwillige deelname geen reden zijn voor de versoepeling van toezichtactiviteiten op de naleving van privacywetten door de bevoegde instanties.
https://www.welt.de/politik/ausland/article249282020/Nervige-Pop-Ups-Das-hat-Bruessel-mit-den-Cookie-Bannern-vor.html
(2) https://commission.europa.eu/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/enforcement-consumer-protection/cookie-pledge_en
(3) https://edpb.europa.eu/system/files/2023-12/edpb_letter_out20230098_feedback_on_cookie_pledge_draft_principles_en.pdf