Cameratoezicht raakt aan de kern van ons datagedreven tijdperk en kent uiteenlopende doeleinden: enerzijds het veiligstellen van publieke belangen zoals openbare orde en veiligheid in de openbare ruimte, anderzijds het beschermen van private belangen, bijvoorbeeld binnen bedrijven, organisaties en woningen.
Gemeenten vervullen een centrale rol bij de inrichting van camerabeleid in de openbare ruimte, gebaseerd op de Gemeentewet, Politiewet en Wet politiegegevens (Wpg). Tijdelijk cameratoezicht mag uitsluitend worden ingesteld bij concrete verstoringen van de openbare orde en moet altijd plaatsvinden binnen een vooraf bepaald gebied, met duidelijke informatieverstrekking aan burgers via bijvoorbeeld waarschuwingsbordjes. Dit wordt aangevuld met andere veiligheidsmaatregelen, zoals extra straatverlichting of toezicht op locatie. Cameratoezicht dient te worden stopgezet wanneer het niet langer noodzakelijk is.
De politie kan op basis van de Politiewet tijdelijk cameratoezicht inzetten als hier een urgente aanleiding voor bestaat. De verwerking van beelden door politie en gemeente valt onder de Wpg, waarbij privacywaarborgen als noodzaak, DPIA, informatieplicht, bewaartermijnen en beveilingsmaatregelen gelden. Access tot camerabeelden wordt strikt geregeld door de korpschef als verwerkingsverantwoordelijke en externe bewerkers zijn aan strenge contractuele eisen gebonden. De verwerking van persoonsgegevens valt buiten de AVG als het gaat om opsporing van strafbare feiten.
Bedrijven en organisaties kunnen cameratoezicht inzetten ter bescherming van medewerkers, klanten, of eigendommen. Hierbij is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) leidend. Cameratoezicht moet berusten op een gerechtvaardigd belang en mag slechts worden ingezet als dit absoluut noodzakelijk is én niet kan worden vervangen door minder ingrijpende maatregelen. De belangenafweging en proportionaliteit staan centraal: het geformuleerde belang moet de privacy van betrokkenen zwaarder wegen.
Organisaties zijn verplicht om aanvullende maatregelen te nemen, toestemming van de ondernemingsraad te verkrijgen bij cameratoezicht op de werkplek, en een DPIA uit te voeren bij grootschalige of verborgen toepassingen. Bewaartermijnen dienen strikt te worden nageleefd (richtlijn: maximaal vier weken), tenzij beelden nodig zijn in het kader van een incident. Burgers moeten actief worden geïnformeerd over hun privacyrechten.
Particulieren mogen cameratoezicht inzetten binnen eigen bezittingen, mits zij geen beelden maken van de openbare ruimte, conform de eisen van de AVG.
Dit dossier biedt professionals een volledig overzicht van de juridische, technische en ethische aspecten van cameratoezicht anno 2025. De nieuwste richtsnoeren van Europese en nationale toezichthouders, actuele rechtspraak, technologische trends zoals AI-gestuurde surveillance en privacy by design-oplossingen, en recente maatschappelijke discussies over surveillance komen aan bod. Praktijkgerichte handvatten zoals stappenplannen, checklists, voorbeeld DPIA’s en incident response-scenario’s worden steeds verder uitgebreid. Door de integratie van actueel nieuws, wetgeving, opinies en praktijkvragen is dit dossier dé centrale bron voor de inrichting én voortdurende evaluatie van privacybewust camerabeleid.
Nieuwe campagne stimuleert privacyvriendelijk gebruik van slimme deurbellen
Nieuws-persbericht‘Camera van de buren’ grote ergernis; AP wil preventieve aanpak deurbelcamera’s
Nieuws-persberichtVerhuurder studentenhuis beboet wegens bewakingscamera’s
Nieuws-persberichtPermanente surveillance dreigt onder nieuwe anti-witwasregels
BlogWettelijk kader voor camerabeelden in de openbare ruimte: rollen, regels en risico’s
ArtikelenCameratoezicht voor organisaties: regels, risico’s en verplichtingen onder de AVG
ArtikelenPermanente surveillance dreigt onder nieuwe anti-witwasregels
Blog‘Camera van de buren’ grote ergernis; AP wil preventieve aanpak deurbelcamera’s
Nieuws-persberichtRegels cameratoezicht op openbare plaatsen
BeleidRegels cameratoezicht in winkels, horeca en sportclubs
BeleidRichtsnoeren 3/2019 inzake de verwerking van persoonsgegevens door middel van videoapparatuur
PublicatieNormuitleg grondslag 'gerechtvaardigd belang' (artikel 6 lid 1 sub f AVG)
Publicatie