AI-technologie ondersteunt steeds vaker menselijke besluitvorming, maar roept ook fundamentele vragen op over de rol van de mens in de keten. Wanneer is AI een waardevolle assistent – en wanneer dreigt het de mens te overvleugelen? In het themadossier ‘Human-AI samenwerking’ verkennen we hoe mens en machine samen kunnen werken op een manier die effectief, verantwoord én controleerbaar is.
Centrale thema’s zijn:
•De rolverdeling tussen mens en AI in besluitvorming, en het belang van menselijke tussenkomst (human-in-the-loop).
•De voorwaarden voor vertrouwen, acceptatie en effectieve samenwerking: transparantie, uitlegbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
•Relevante wet- en regelgeving zoals de AI Act, die onderscheid maakt tussen risiconiveaus en eisen stelt aan human oversight, en de AVG, waarin menselijke controle bij geautomatiseerde besluitvorming is verankerd.
•Praktijkvoorbeelden uit sectoren zoals zorg (bijv. AI als diagnoseondersteuner), overheid (bijv. risicoscoring) en bedrijfsleven (bijv. AI in HR-processen).
•Organisatorische en culturele factoren die Human-AI samenwerking beïnvloeden, zoals ethisch leiderschap, training en betrokkenheid van eindgebruikers.
Mag een zorginstelling een chatbot inzetten op de website voor cliëntvragen?
blogCBS: Steeds meer Nederlandse bedrijven gebruiken geen Kunstmatige Intelligentie
Nieuws-persberichtGemeenten heroverwegen inzet Microsoft Copilot
Nieuws-persberichtGebruik kunstmatige intelligentie (AI) door bedrijven neemt toe
Nieuws-persberichtAI in de zorg (deel 1): aandachtspunten bij de aanschaf van AI in het zorgdomein
Achtergrond artikelenKabinetsreactie op het bericht in de Volkskrant over de EDPB/EDPS Opinie betreffende de AI-verordening
Kamerstuk: overigHet technologische ecosysteem van AI
RapportenEen algoritme als werkgever
Juridische artikelen