Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

ANTWOORD

Uw persoonsgegevens kunnen in verkeerde handen komen als een organisatie te maken krijgt met een datalek. Bijvoorbeeld uw telefoonnummer, (e-mail)adres of een kopie van uw ID-bewijs. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. Daarom is het belangrijk om te weten wat u kunt doen.

Voorkom misbruik en (identiteits)fraude

Heeft u bericht gehad van een organisatie over een datalek? Of vermoedt u zelf dat uw gegevens zijn gelekt? Onderneem direct actie:

  • Zijn uw e-mailadres en wachtwoord gelekt? Verander zo snel mogelijk uw wachtwoord(en). Tip: gebruik verschillende wachtwoorden en sla ze op in een wachtwoordmanager. Stel meerfactorauthenticatie in waar dat kan.

  • Is uw e-mailadres of telefoonnummer gelekt? Let op verdachte e-mails, sms’jes en telefoontjes. Met gelekte gegevens kunnen criminelen een bericht heel betrouwbaar laten lijken. Controleer dus goed met wie u te maken heeft. Klik niet zomaar op een link. En geef iemand nooit uw wachtwoord of pincode.

  • Is (een kopie van) uw identiteitsbewijs gelekt? Voorkom identiteitsfraude. Maak eerst melding bij uw gemeente. U kunt dan een nieuw ID-bewijs aanvragen. Krijgt u berichtjes over aankopen die u niet zelf heeft gedaan? Of ziet u vreemde afschriften op uw rekening? Meld dat dan bij de politie en het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).

Bron: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/vraag-van-de-maand/mijn-gegevens-zijn-gelekt-wat-kan-ik-doen , geraadpleegd op 13 januari 2025.

KENNISPARTNER

Rosalie Brand