Uw persoonsgegevens kunnen in verkeerde handen komen als een organisatie te maken krijgt met een datalek. Bijvoorbeeld uw telefoonnummer, (e-mail)adres of een kopie van uw ID-bewijs. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. Daarom is het belangrijk om te weten wat u kunt doen.
Voorkom misbruik en (identiteits)fraude
Heeft u bericht gehad van een organisatie over een datalek? Of vermoedt u zelf dat uw gegevens zijn gelekt? Onderneem direct actie:
Zijn uw e-mailadres en wachtwoord gelekt? Verander zo snel mogelijk uw wachtwoord(en). Tip: gebruik verschillende wachtwoorden en sla ze op in een wachtwoordmanager. Stel meerfactorauthenticatie in waar dat kan.
Is uw e-mailadres of telefoonnummer gelekt? Let op verdachte e-mails, sms’jes en telefoontjes. Met gelekte gegevens kunnen criminelen een bericht heel betrouwbaar laten lijken. Controleer dus goed met wie u te maken heeft. Klik niet zomaar op een link. En geef iemand nooit uw wachtwoord of pincode.
Is (een kopie van) uw identiteitsbewijs gelekt? Voorkom identiteitsfraude. Maak eerst melding bij uw gemeente. U kunt dan een nieuw ID-bewijs aanvragen. Krijgt u berichtjes over aankopen die u niet zelf heeft gedaan? Of ziet u vreemde afschriften op uw rekening? Meld dat dan bij de politie en het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Bron: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/vraag-van-de-maand/mijn-gegevens-zijn-gelekt-wat-kan-ik-doen , geraadpleegd op 13 januari 2025.