“Hoe word jij geprofileerd?” Met die vraag start de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vandaag een twee weken durende publiekscampagne die op de schaduwkanten van cookies wijst. De campagne is te horen op de radio en te zien in het straatbeeld van diverse grote steden, op websites en in de bioscoop.
Privacy is een grondrecht. Daarom moeten mensen zelf kunnen kiezen hoe organisaties met hun gegevens omgaan. Toch klikken veel mensen gedachteloos op ‘accepteren’ bij cookies. Organisaties weten daardoor veel over mensen. Bijvoorbeeld over iemands interesses, gezondheid en politieke voorkeur.
Persoonsgegevens die zijn verzameld met cookies, worden vaak direct gedeeld met honderden andere organisaties. Soms wordt de informatie zelfs doorverkocht aan adverteerders. Zo verliezen mensen ongemerkt de grip op hun privacy.
Video afspelen
Met de campagne roept de AP organisaties op hun cookiebeleid onder de loep te nemen. De AP-website geeft organisaties handvatten die helpen bij het maken van een goed cookiebeleid.
Ook wil de AP mensen bewust maken van de impact die cookies op hun privacy hebben. Op de website van de AP staat veel informatie over cookies en welke maatregelen mensen kunnen nemen om hun privacy te beschermen tegen cookies.