Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

CNIL geeft Apple boete van 8 miljoen euro voor gerichte advertenties

De Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL) heeft een bestuurlijke boete van 8 miljoen euro uitgedeeld aan Apple. Het Amerikaanse techbedrijf vroeg niet expliciet om toestemming aan Franse klanten om hun gegevens te verzamelen om gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Apple laat in een reactie weten het besluit van de Franse toezichthouder te betreuren.

5 januari 2023

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

CNIL kondigt de boete aan via een persbericht (1).

‘Identificatiegegevens niet noodzakelijk voor gebruik App Store’

Voor het begin van deze zaak moeten we terug naar maart 2021. De lobbygroep France Digitale diende toen een klacht in bij de Franse privacywaakhond. De organisatie was van mening dat Apple de privacyregels overtrad door bezoekers van de App Store niet nadrukkelijk om toestemming te vragen of het bedrijf klantgegevens mocht verzamelen om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

De Franse toezichthouder stelde daarop een onderzoek. Na bijna twee jaar onderzoek concludeert CNIL dat Apple de standaardinstellingen zodanig had ingesteld dat iedereen die de App Store bezocht gerichte advertenties kreeg voorgeschoteld. Het technologiebedrijf vroeg hiervoor geen toestemming, maar gebruikte identifiers om gebruikers automatisch te herkennen. Het gaat om App Store bezoekers die iOS 14.6 of lager op hun iPhone hadden draaien.

“Vanwege hun reclamedoeleinden zijn deze identificatiegegevens niet strikt noodzakelijk voor het gebruik van de App Store. Daarom mogen deze data niet zonder voorafgaande toestemming van de gebruiker worden gelezen en gedeeld”, zo schrijft de toezichthouder in een persverklaring.

‘Lastig om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen’

De optie om gerichte advertenties aan te bieden was standaard aangevinkt in het instellingenmenu, zo blijkt uit het onderzoek van CNIL. “Bovendien moest de gebruiker een groot aantal handelingen verrichten om deze instelling uit te schakelen, aangezien deze optie niet was opgenomen in het initialisatieproces van de telefoon”, aldus de privacywaakhond. Om te voorkomen dat Apple gepersonaliseerde advertenties aanbood, moesten gebruikers naar Instellingen > Privacy > Apple Advertising gaan en daar de optie uitschakelen.

Deze werkwijze is een overtreding van de Franse wetgeving inzake gegevensbescherming, oordeelt de toezichthouder. Daarom heeft ze een boete van 8 miljoen euro opgelegd aan Apple. De boete viel relatief laag uit, omdat de overtreding zich beperkte tot de App Store. Daarnaast was het aantal betrokken personen gering, vielen de reclame-inkomsten mee en hield Apple zich aan de wet sinds CNIL het onderzoek startte.

Apple is teleurgesteld over het besluit van de toezichthouder

Maya Noël, de CEO van France Digitale, noemt de uitspraak een overwinning. “Apple moet zich voortaan aan dezelfde regels houden op het gebied van privacy”, zegt ze in een statement. Nicolas Rieul, directeur van Alliance Digitale, is eveneens te spreken over het vonnis. “Dezelfde bedrijven die ons voorhielden hoe hun producten en diensten voorlopers zijn op het gebied van gegevensbescherming, schenden schaamteloos de wet en daarmee de privacy van hun gebruikers”, vertelt hij over deze kwestie.

Apple laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn over het boetebesluit. “Apple Search Ads gaat verder dan enig ander digitaal advertentieplatform dat wij kennen door gebruikers duidelijk te laten kiezen of ze gepersonaliseerde advertenties willen of niet. Bovendien volgt Apple Search Ads nooit gebruikers in apps en websites van derden en gebruikt het alleen gegevens van derden om advertenties te personaliseren. Wij geloven dat privacy een fundamenteel mensenrecht is en dat een gebruiker altijd moet kunnen beslissen of hij zijn gegevens wil delen en met wie.”

De boete die CNIL oplegt aan Apple is een schijntje vergeleken met de sanctie die Meta woensdag te horen kreeg. Het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp moet 390 miljoen euro op tafel leggen voor het onrechtmatig aanbieden van gepersonaliseerde advertenties.

  1. https://www.cnil.fr/en/advertising-id-apple-distribution-international-fined-8-million-euros

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.