De Zuid-Limburgse zorginstantie Xonar is het slachtoffer geworden van cybercriminelen. De hackers slaagden erin om toegang te krijgen tot een deel van het bedrijfsnetwerk en zo de hand te leggen op gegevens. De zorginstelling heeft externe beveiligingsexperts ingeschakeld en het incident gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de politie. Xonar maakt het datalek kenbaar via een persbericht.
De zorginstantie met vestigingen in Maastricht, Heerlen en Limbricht geeft weinig details prijs over de toedracht van de gebeurtenissen. In een statement zegt Xonar enkel dat cybercriminelen het bedrijfsnetwerk hebben weten te infiltreren en data hebben buitgemaakt. Of het om cliëntgegevens, vertrouwelijke bedrijfsinformatie of andere data gaat, wordt momenteel onderzocht. Uit voorzorg zijn alle medewerkers, cliënten, contactpersonen, partners en andere externe partijen over het voorval geïnformeerd.
Xonar zegt in een persverklaring dat er, voor zover bekend, geen gegevens openbaar zijn gemaakt door de aanvallers. “Al onze inspanningen zijn erop gericht om dat te voorkomen”, zo zegt de Zuid-Limburgse zorginstelling. Zodra duidelijk is om welke gegevens het gaat, worden de gedupeerden daar direct over geïnformeerd. Hoeveel slachtoffers er de dupe zijn van het datalek, wordt onderzocht.
Toen het datalek aan het licht kwam, heeft Xonar meteen beveiligingsdeskundigen van buitenaf ingeschakeld. Er zijn aanvullende beveiligingsmaatregelen genomen, maar de zorginstelling wil niet ingaan op de details. Wie er verantwoordelijk is voor de datadiefstal en of er losgeld is geëist, wil de instantie niet zeggen.
Ondanks het datalek is de bedrijfsvoering niet in gevaar. “Onze zorgdienstverlening is gewaarborgd en gaat gewoon door. Cliënten kunnen bij ons terecht en onze medewerkers doen hun zorgtaken als altijd”, zo lezen we in het persbericht. Xonar roept gedupeerden op om ‘extra waakzaam’ te zijn voor mogelijke oplichting en fraude, zoals phishing en identiteitsfraude. Het voorval is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de politie.
“Wij betreuren dat er overlast ontstaat en doen er alles aan om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. Wij houden de direct betrokkenen op de hoogte van de voortgang en ook op deze website plaatsen wij updates met de laatste stand van zaken”, zo eindigt Xonar het persbericht.