De Europese Commissie komt donderdag met nieuwe richtlijnen voor het publiceren van desinformatie. Dit meldt persbureau Reuters op basis van ingewijden en een ingezien EU-document. Grote techbedrijven zoals Google, Facebook en Twitter zullen maatregelen moeten nemen om deepfakes en nepaccounts op hun platformen tegen te gaan. Doen ze dit niet, dan riskeren ze hoge boetes. De nieuwe regels zijn onderdeel van de aanpak van de EU om nepnieuws tegen te gaan.
De nieuwe richtlijn voor desinformatie vervangt de huidige ‘vrijwillige code’, die in 2018 werd ingevoerd. In plaats daarvan komt nu een co-reguleringssysteem, waarbij regelgevers en ondertekenaars van de code de verantwoordelijkheid delen. De geüpdatete code wordt gekoppeld aan de strenge nieuwe EU-regels, bekend als de Digital Services Act (DSA). Deze Act werd eerder dit jaar door alle 27 EU-landen goedgekeurd. Het bevat een sectie over de bestrijding van desinformatie. “De DSA vormt een juridische ruggengraat van de Code of Practice tegen desinformatie – inclusief zware afschrikkende sancties”, aldus eurocommissaris Thierry Breton in een verklaring aan Reuters.
Techbedrijven moeten met de nieuwe regels “duidelijk beleid aannemen, versterken en implementeren met betrekking tot ongeoorloofd manipulatief gedrag” op hun platforms. Dit beleid moet gebaseerd zijn op de gedragingen en tactieken die kwaadwillende actoren toepassen.
Bedrijven die hun verplichtingen onder de nieuwe regels niet nakomen, kunnen op basis van de DSA-regels een boete verwachten. Deze boete kan oplopen tot maar liefst zes procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf. De bedrijven zullen maatregelen moeten nemen om bijvoorbeeld reclame met desinformatie aan te pakken en meer transparantie te bieden over politieke reclames. Na ondertekening van de aangepaste richtlijnen krijgen zij hier zes maanden de tijd voor.
In de nieuwe regels zijn voorbeelden van manipulatief gedrag genoemd. Het gaat bijvoorbeeld om deepfakes en nepaccounts, die de techbedrijven zullen moeten aanpakken. Deepfakes zijn stukjes media, bijvoorbeeld een video of audiobericht, waarbij het lijkt of een bepaald persoon iets zegt of doet. In werkelijkheid zijn dit hyperrealistische vervalsingen. Doordat de kwaliteit van deepfake-filmpjes alsmaar verbetert, zijn de beelden in sommige gevallen niet van echt te onderscheiden.
Vicevoorzitter van de Europese Commissie Věra Jourová stelt dat de oorlog in Oekraïne enkele van de wijzigingen in de richtlijnen ondersteunt. “Zodra de code operationeel is, zullen we beter voorbereid zijn om desinformatie, ook afkomstig uit Rusland, aan te pakken”, aldus Jourová in een verklaring. Rusland zet in de oorlog met Oekraïne onder meer deepfakes in voor propagandadoeleinden.