In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de Fraudehelpdesk al bijna 10.000 meldingen ontvangen over neptelefoontjes. Dat is ruim drie keer zoveel als in dezelfde periode het jaar ervoor. Door AI is deze vorm van fraude veel gemakkelijker geworden voor kwaadwillenden.
De website van de Fraudehelpdesk geeft als voorbeeld een neptelefoontje van Amazon. Een slachtoffer wordt gebeld en krijgt een keuzemenu met de vraag of hij of zij een bestelling van een iPhone 15 wil bevestigen of annuleren. Vervolgens wordt het slachtoffer doorverbonden met iemand die zich voordoet als een medewerker van Amazon. Deze ‘medewerker’ vraagt het slachtoffer om een app te installeren op de computer om de bestelling te cancelen. In werkelijkheid krijgen de fraudeurs hiermee toegang tot de computer van het slachtoffer. Als dat eenmaal is gelukt, ontvreemden ze geld van de bankrekening van het slachtoffer.
Voorheen moest een fraudeur hiervoor over de nodige technische kennis beschikken. Bovendien nam het klonen van een stem veel tijd in beslag. Tegenwoordig is het een goedkope vorm van oplichting met weinig risico voor de dader. Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk wijst erop dat ook helpdeskfraude veel voorkomt, waarbij een kwaadwillende zich voordoet als helpdeskmedewerker van bijvoorbeeld Microsoft of Netflix. Ook over bankhelpdeskfraude van een zogenaamde financiële instelling of betaaldienst komen veel meldingen binnen, aldus Wijngaarde.
Klik hier voor het bericht van de Fraudehelpdesk.