Afgelopen maand heeft de Autoriteit Persoonsgegevens het geïntensiveerde toezicht bij de gemeente Eindhoven beëindigd. Een goed moment om te kijken naar de lessons learned.

In maart 2023 besloot de AP het toezicht op de Gemeente Eindhoven te intensiveren. De AP was toen al langer in gesprek met de gemeente. De aanleiding hiervoor waren signalen van de Functionaris gegevensbescherming en de Rekenkamercommissie dat de gemeente structureel niet voldeed aan haar verplichtingen onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Zo werden datalekken niet of te laat gemeld, bewaartermijnen werden overschreden, en risico‑analyses bij nieuwe verwerking van persoonsgegevens, de DPIA’s ontbraken of werden niet tijdig uitgevoerd. De AP gaf de gemeente opdracht snel rapportages aan te leveren en concrete verbeterplannen te maken.
Het voorgelegde verbeterplan nam echter de zorgen van de AP niet wegnemen. De AP stelt in een brief dat het college nog onvoldoende inzicht heeft welke capaciteit nodig is om verbeteringen door te voeren. In de brief spreekt de AP de verwachting uit dat het college voor 1 juli duidelijkheid geeft over concrete doelen, benodigde capaciteit en tijdsplanning. Wanneer dit uitblijft zo schrijft zij, sluit de AP verdere handhavingsmaatregelen niet uit. En dat gebeurde: het toezicht werd geïntensiveerd en de burgemeester van Eindhoven en de verantwoordelijke wethouder werden door de AP uitgenodigd voor een gesprek.
De AP constateerde de volgende tekortkomingen.
Gedurende de daaropvolgende ongeveer twee jaar zette de gemeente belangrijke stappen op het gebied van privacy en gegevensbescherming. Dat resulteerde er in dat de AP op 13 oktober 2026 per brief aan de gemeente laat weten dat het intensieve toezicht wordt beëindigd. Zij schrijft dat de gemeente Eindhoven alle gestelde voorwaarden voor beëindiging van het geïntensiveerd toezicht heeft vervuld. Zo heeft het college het privacybeleid, waarvan privacy governance een onderdeel is, vastgesteld en gedeeld met de AP. De gemeente heeft een externe volwassenheidsmeting uitgevoerd waaruit een duidelijke verbetering blijkt: de totale volwassenheidsscore van de gemeente is gestegen van 2,1 bij de start van het toezicht naar 3,6.
Daarnaast heeft de gemeente met het instellingsbesluit FG vastgesteld waarmee de positie van de FG versterkt. Ook zijn privacy-ambassadeurs actief en is een datalekkenprotocol ingevoerd,
Het college heeft daarnaast aangegeven verder te willen professionaliseren en heeft onder meer een kwartiermaker Chief Privacy Officer aangesteld om de implementatie van het privacybeleid voort te zetten.
Het intensieve toezicht van de AP bij de gemeente Eindhoven maakt duidelijk dat ook publieke organisaties streng worden beoordeeld op hun naleving van de AVG. Deze casus toont aan dat tekortkomingen in privacyprocessen zoals onvolledige datalekmeldingen of het ontbreken van risicoanalyses zwaar wegen. Daarnaast blijkt het cruciaal dat de Functionaris Gegevensbescherming stevig en onafhankelijk is gepositioneerd en dat er een duidelijk privacybeleid met een passende governance-structuur aanwezig is. Tot slot biedt een volwassenheidsmeting waardevolle inzichten in het niveau van privacyvolwassenheid binnen de organisatie.
