De gemeente Zuidplas gaat het welkomstscherm in het gemeentehuis aanpassen. Voortaan wordt de naam van een inwoner niet meer getoond op het grote welkomstscherm in de hal van het nieuwe gemeentehuis.
Sinds de opening van het gemeentehuis wordt op een groot welkomstscherm de naam van een bezoeker getoond op het moment dat deze zichzelf aanmeldt voor bijvoorbeeld een afspraak bij de afdeling publiekszaken. In het gemeentehuis en op sociale mediagaven verschillende inwoners aan hier niet blij van de worden.
De gemeente geeft, in reactie op media vragen van Gouwe IJssel Nieuws, aan dat de keuze voor het weergeven van de naam van inwoners is gemaakt vanuit de gedachte dat de gemeente haar inwoners persoonlijk wil verwelkomen. In verband met de privacy was wel de voorwaarde dat alleen de naam zichtbaar zou zijn en niet het product of de dienst waardoor de inwoner een afspraak zou hebben gemaakt. Een woordvoerder van de gemeente benadrukt dat de volledige naam op dit moment alleen weergegeven wordt voor inwoners die een afspraak hebben. In de praktijk betekent dit dat alle inwoners die een afspraak hebben voor het aanvragen of vernieuwen van een ID-kaart, Paspoort of rijbewijs hun naam op dit moment nog in beeld krijgen.
Opvallend is dat verschillende organisaties juist terughoudender zijn met het weergeven van volledige namen van personen sinds het actief worden van de nieuwe privacywet (AVG) op 25 mei 2018. Naar aanleiding van de signalen die de gemeente gekregen heeft van inwoners worden er alsnog aanpassingen gedaan. In de praktijk betekent dit dat zodra een inwoner zich bij het aanmeldscherm aanmeldt hij/zij hier de keuze heeft om de volledige naam weer te geven of niet.
Desgevraagd geeft de gemeente aan dat zij sinds de invoering van de nieuwe privacywetgeving niet anders met de privacy van inwoners is omgegaan. “De privacy van de inwoners is voor de gemeente altijd belangrijk geweest. Wel zijn er door de AVG voor de organisatie meer en wat andere taken bijgekomen. Denk aan het aanstellen van een FG (redactie: interne toezichthouder op het gebied van privacy) of het in kaart brengen van de verwerkingen die de gemeente verricht. De gemeente ervaart dit niet als belastend.” Aldus een woordvoerder van de gemeente Zuidplas.
Eerder dit jaar werd bekend dat het Sociaal Team van de gemeente niet in het gemeentehuis gehuisvest kon worden. Uit een informatienota bleek dat de privacyregels vanuit de privacywet (AVG) dit onmogelijk maakte. Bij de bouw van het nieuwe gemeentehuis was hier, ondanks dat de inhoud van de wet bekend was, geen rekening mee gehouden. In mei gaf het college aan dat dit kwam doordat tijdens het ontwerp van het nieuwe pand de gevolgen van de wet nog niet duidelijk zouden zijn geweest.
Sinds 25 mei 2018 zijn er 7 meldingen van inwoners over de omgang met privacy gevoelige informatie binnengekomen bij de gemeente. Hierbij zit ook een aantal verzoeken om inzage in de persoonsgegevens die de gemeente heeft opgeslagen. Er zijn totaal 16 datalekken geweest sinds 25 mei 2018. Een datalek kan betekenen dat er persoonlijke gegevens naar een verkeerde persoon zijn gestuurd of bijvoorbeeld een kwijtgeraakte laptop zonder afdoende beveiliging. Uiteindelijk is er één datalek gemeld bij de landelijk toezichthouder (Autoriteit Persoonsgegevens).
Dit nieuwsbericht is ook te vinden in het dossier AVG