Hoe kunnen bedrijven en organisaties zich voorbereiden op verstoring en uitval van telecommunicatie of IT? In de handreiking 'Digitale Continuïteit en Weerbaarheid op de bestuurstafel' (1) biedt Agentschap Telecom handvatten die bedrijven en organisaties hierbij kunnen helpen.
Digitale verbindingen lijken net zo vanzelfsprekend als water uit de kraan. Totdat de stroom uitvalt, de cloud er uitligt of bedrijfsdata zijn gehackt. Dan blijkt de afhankelijkheid van telecommunicatie en IT. Om die kwetsbaarheid en het belang van digitale continuïteit en weerbaarheid goed op de agenda te krijgen, ontwikkelde Agentschap Telecom deze handreiking. De aandachtspunten in de handreiking helpen om effectief het gesprek over dit onderwerp aan te gaan met de directie, zodat zij geïnformeerde besluiten kan nemen over risico’s en investeringen in digitale continuïteit en weerbaarheid.
Bij de totstandkoming werkte het agentschap samen met de Haagse Hogeschool en Royal Schiphol Group. Daarnaast hebben het Digital Trust Center, ECP Platform voor de InformatieSamenleving en het Nationaal Cyber Security Centrum bijgedragen aan deze handreiking.
https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/publicaties/2022/11/09/handreiking-digitale-continuiteit-en-weerbaarheid-op-de-bestuurstafel
Handreiking 'Digitale Continuïteit en Weerbaarheid op de bestuurstafel'