Steeds meer zorgaanbieders maken gebruik van verschillende vormen van kunstmatige intelligentie (ook wel: artificiële intelligentie of ‘AI’). Digitale assistenten zoals ChatGPT en Copilot kunnen bijvoorbeeld helpen bij het stellen van diagnoses, het beantwoorden van vragen over een behandeling, het maken van verwijsbrieven, het samenvatten van grote hoeveelheden informatie of het meer toegankelijk maken van informatie voor patiënten. In dit blog meer over het gebruik van AI-chatbots door zorgaanbieders, de gevolgen van een datalek en hoe datalekken bij het gebruik van AI-chatbots te voorkomen.
Zeker in de zorg, waar de administratieve last veelal hoog is, kunnen chatbots kostbare tijd besparen en zorgen voor meer efficiëntie. Tegelijkertijd gaat het gebruik van digitale assistenten gepaard met risico’s waar niet iedereen zich van bewust is. Een van die risico’s is een grotere kans op het ontstaan datalekken. Zo vond recentelijk een datalek bij een huisartsenpraktijk plaats nadat een medewerker medische gegevens van patiënten had ingevoerd in een AI-chatbot.