Wie op het Linkedin-profiel kijkt van techjurist Menno Weij (BDO Legal) ziet meteen dat hij een drukbezet man is. En dat niet alleen: hij is ook een graag geziene gast in de media. Data&Privacyweb sprak met Weij. Hoe vindt hij toch nog tijd daarvoor? Heeft hij nog tips & tricks voor een geslaagde strategie op sociale media? En hoe belangrijk zijn mediaverzoeken eigenlijk?
Al bij de start van het interview geeft Menno Weij aan dat hij maar beperkt de tijd heeft omdat hij nog een mediation moet voorbereiden voor een klant. Uiteindelijk praten we een stuk langer dan afgesproken.
Het zegt veel over Weij. Hij wijdt graag uit, bewandelt zijpaden en doorspekt zijn betoog met aansprekende voorbeelden uit de praktijk. Dusdanig dat de tijd geen rol meer lijkt te spelen. “Nu hebben we toch een uur gesproken. Ik wist dat eigenlijk al wel van tevoren,” lacht hij.
Bovenal is Weij partner en techjurist bij accountancykantoor BDO. Dan volgt een heel rijtje nevenwerkzaamheden. Zo is Weij Redactielid Tijdschrift voor Internetrecht, Bestuurslid NVVIR, Kernredactielid ITenrecht.nl, Ambassadeur DSA, Commissaris SoT-fund, Vriend van BNR. En daarnaast dus ook met enige regelmaat te gast in radioshows als BNR Digitaal, Cryptocast en de Technoloog en natuurlijk – als expert onontbeerlijk – veelvuldig te vinden op de sociale media.
“Het eerlijke antwoord is: daar moet je tijd voor maken. BDO, het accountancykantoor waarvoor ik werk, geeft mij ook die ruimte. Aanschuiven bij programma’s van BNR Nieuwsradio kosten mij tijd, zeker. Maar BDO wil ook graag dat ik het doe. Ik word naar voren geschoven bij een mediaverzoek. Maar om mij dat te kunnen laten doen, heb je wel een team nodig. Ik weet namelijk ook niet alles. Het is fijn als je soms kunt sparren, zodat we allemaal weten dat we op dezelfde lijn zitten. Samen bereiden we media-optredens voor.”
Weij wijst op het risico van radio en tv: “Het grootste gevaar is dat je uitspraken in een verkeerde context worden geplaatst. Of dat je op een bepaalde manier wordt geframed. Ik krijg de vrijheid, maar het moet allemaal wel juridisch kloppen. Een fout is zo gemaakt. Het BDO-team helpt dat te voorkomen.”
“Het is exposure voor mij en BDO. Ze begrijpen hier heel goed dat ik op deze manier word aangekondigd: Menno Weij van BDO Legal. Dat is gewoon reclame. En ik geloof in zichtbaarheid. Op het moment dat iemand zegt dat je mij moet hebben als expert op het gebied van data en privacy, ga je googelen. Vind je dan niets over mij, dan zegt dat iets over mijn reputatie. Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat mijn expertise piekfijn op orde is. It better be good. Als BNR zegt dat ik dé specialist ben op het gebied van data en privacy, slikt men dat voor zoete koek. Dat is dé man die we moeten hebben, want het is zojuist verteld op de radio. Het is daarom ook wel belangrijk om in betrouwbare, klassieke media te verschijnen. Een minder serieus medium als een roddelprogramma of juicekanaal zou vanuit BDO minder fijn worden gevonden.”
“Ik vind het daarnaast waanzinnig leuk om te doen. Als je daar zitten te bibberen en te beven moet je er niet aan beginnen. Op een gegeven moment bouw je ervaring op. Dan weet hoe je iets in krap drie minuten over het voetlicht kan brengen. Al te veel nuances hebben daarbij niet zoveel zin. Je moet er gewoon een klap op geven en stellig zijn binnen de korte tijd die je hebt. Dat is meteen ook een tip voor andere juristen: durf kort en bondig te zijn, en wees niet te bang.”
“Het is vrij simpel. Ik heb een paar basisregels: dingen die echt privé zijn, doe ik niet. Ik doe niets met mijn kinderen, niets met mijn vrouw. En twee: ga nooit op LinkedIn of Twitter als je gedronken hebt. Of onder invloed bent van iets. Dat loopt altijd verkeerd af. Om 3 uur ’s nachts twitteren is sowieso niet gezond. Als je rond die tijd mailt, vraag je je toch ook af: gaat het wel goed met hem of haar? Ik denk er altijd goed over na wanneer en hoe ik iets plaats. Nog even los van het feit of dat wel handig is voor het algoritme.”
‘Ja, dat is in lijn met wat ik net heb gezegd. Altijd aardig blijven. En je emoties niet de boventoon laten voeren. Hard op de bal, niet op de man. Juristen zijn het vaak oneens met elkaar, maar dan ga ik niet zeggen: ‘wat jij nu zegt slaat helemaal nergens op’. Nee, dan zeg ik: ‘op dit punt verschillen we toch echt van mening’. Dat klinkt toch net wat respectvoller. Ik ben ook niet zo van het roeptoeteren over wat je allemaal hebt bereikt. Liever meng ik me in een inhoudelijke discussie of prijs ik een seminar aan, waar ik bijvoorbeeld spreek of te gast ben.”
“En verder is mijn adagium: ga het maar gewoon doen en kijken wat er gebeurt. Je kan toch niet helemaal doorgronden hoe dat LinkedIn-algoritme werkt. Soms heb je drie likes, en dan zijn het er plots tweehonderd en vraag je je af hoe dat kan. Een beetje luchtigheid en humor wordt overigens ook altijd gewaardeerd.”