Jort Kelder gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank van Amsterdam. Die bepaalde onlangs dat Google niet aansprakelijk is voor de inhoud van advertenties. Ook niet als het om nepadvertenties gaat waarbij, zonder toestemming, foto’s van bekende Nederlanders worden gebruikt. Kelder vindt dat Google een eigen verantwoordelijkheid heeft in deze kwestie.
Dat bevestigen Matthijs Kaaks en Otto Volgenant, de advocaten van Kelder, tegenover persbureau ANP.
Half mei stapten diverse bekende Nederlanders naar de rechter om af te dwingen dat Google en Twitter onmiddellijk zouden stoppen met het verspreiden van nepadvertenties en neptweets. In de betreffende advertenties en tweets werden foto’s van onder meer Jort Kelder en Alexander Klöpping gebruikt om Bitcoin en andere cryptomunten de hemel in te prijzen. Beleggen in crypto’s levert hoge rendementen op, zo luidde de boodschap.
Kelder en de anderen hadden echter helemaal niets met deze reclame-uitingen te maken. Het gaat om nepadvertenties en neptweets waarin hun beeltenis onrechtmatig wordt gebruikt om een financieel product aan te prijzen. De adverteerders probeerden internetgebruikers bewust te misleiden. Google en Twitter zouden te weinig doen om deze vorm van misleiding tegen te gaan.
De rechtbank was het daar niet mee eens. In plaats van de internetplatforms aan te spreken, zouden de aanklagers de adverteerders achter de nepadvertenties en neptweets moeten aanpakken. “Google en Twitter zijn als internetplatform niet automatisch aansprakelijk voor de inhoud van door een adverteerder geplaatste advertenties. Om aansprakelijkheid van Google en Twitter aan te nemen, moet de bedrijven zelf een verwijt kunnen worden gemaakt. De rechtbank is van oordeel dat hiervan in dit geval geen sprake is”, aldus de rechter in het vonnis (1).
Kelder was niet te spreken over de uitspraak van de rechtbank. “Google heeft 2.500 keer aantoonbaar advertenties met mijn beeltenis getoond. Ik vind dat Google zich niet kan verschuilen achter anonieme adressen, waardoor kleine beleggers schade lijden”, aldus de econoom en tv-presentator.
Na het vonnis liet hij al weten dat hij overwoog om in hoger beroep te gaan. Hij had de knoop echter nog niet definitief doorgehakt. Zijn advocaten Matthijs Kaaks en Otto Volgenant laten via persbureau ANP weten dat ze het besluit gaan aanvechten. In een verklaring schrijven ze dat “de actieve bemoeienis van Google en Twitter bij het verspreiden van malafide advertenties maakt dat zij daarvoor verantwoordelijk gehouden kunnen worden.”
Platformen als Google en Twitter maken het volgens de advocaten mogelijk om advertenties te verspreiden die eruit zien als nieuwsbericht. In werkelijkheid gaat het om reclame. Dat is niet voor iedereen duidelijk. “En het is juist zo belangrijk, vooral ook omdat zowel Google als Twitter anoniem adverteren toestaat. Dat betekent dat niemand zou kunnen worden aangesproken voor de onrechtmatige Bitcoinadvertenties, en dat is natuurlijk onacceptabel. Google en Twitter hebben hier een eigen verantwoordelijkheid.”
https://www.vpngids.nl/nieuws/rechter-google-niet-aansprakelijk-voor-inhoud-advertenties/