Voor de een het toppunt van digitale innovatie, voor de ander het dieptepunt qua privacy: biometrisch betalen. JP Morgan heeft aangekondigd een pilot te starten waarin biometrisch betalen centraal staat. Dat betekent dat consumenten binnenkort in winkels met hun handpalm of gezicht kunnen betalen.
Onlangs berekende Goode Intelligence dat tegen 2026 wereldwijd drie miljard mensen voor zo’n $5,8 biljoen aan betalingen gebruik zullen maken van een biometrische betaaloptie. Daarop besloot JP Morgan een pilot te starten om de betaaloptie te testen. De Amerikaanse bank wil de techniek eerst uitrollen in enkele retailwinkels in Amerika, waarna de proef naar verluidt ook getest zal worden bij de Formule 1 wedstrijd in Miami in mei.
Het is hierbij de bedoeling dat consumenten – na een kort registratieproces – in de winkel kunnen betalen door hun handpalm of gezicht te scannen. JP Morgan beargumenteert dat ondernemers van de betaaloptie profiteren van hogere verkoopcijfers en klantloyaliteit. Anderzijds zou de consument ervan profiteren omdat het telefoonloos, privé, veilig, snel en eenvoudig zou zijn.
“In de kern stellen biometrische betalingen onze retailpartners in staat om hun klanten een betere betaalervaring te bieden”, legt Jean-Marc Thienpont (Head of Omnichannel Solutions bij JP Morgan Payments) uit.
Thienpont benadrukt dat JP Morgan een “betrouwbare betalingsprovider en financiële instelling” is om dergelijke technologieën op een veilige manier uit te rollen. “De evolutie van de techniek heeft nieuwe verwachtingen bij consumenten gecreëerd. Het is vervolgens aan de winkeliers om zich aan deze verwachtingen aan te passen.”