Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Jumbo staakt gebruik AI-software om ‘afwijkend gedrag’ klanten te herkennen

Jumbo gaat geen software meer inzetten die ‘afwijkend gedrag’ van klanten zou moeten herkennen. Begin 2024 startte de supermarktketen een test met AI-software in de winkel. Jumbo verwachtte er indertijd, naar eigen zeggen, veel van. “Bovendien maakt AI-technologie voortaan gerichte steekproeven mogelijk”, liet het bedrijf in februari 2024 weten.

Informatiebeveiliging Nederland 30 december 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Gedragspatronen

“We hebben wel geprobeerd om gebruik te maken van technologie door computers afwijkende gedragspatronen te laten herkennen, maar daar gaan we niet mee verder”, zegt Jumbo-CEO Ton van Veen tegenover De Telegraaf. “Het doet het gevoel bij mensen om te winkelen geen goed. Klanten zijn geen potentiële dieven, klanten zijn hartstikke welkom, ook als iemand een keer vergeten is iets te scannen”, laat de Jumbo-CEO weten.

Bodycams

Van Veen is ook geen voorstander van de inzet van bodycams door personeel, zoals bij supermarktketen Dirk van den Broek plaatsvindt. De Autorititeit Persoonsgegevens heeft Dirk van den Broek om onderbouwing van deze maatregel gevraagd. “Zij moeten kunnen aantonen dat het noodzakelijk is.” De toezichthouder vindt de inzet van camera’s in de samenleving een zorgwekkende ontwikkeling.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.