Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Laurentius Ziekenhuis informeert patiënten over datalek

Een medewerker van het Laurentius Ziekenhuis in Roermond heeft de medische dossiers van 95 patiënten ingezien terwijl hij daar niet bevoegd voor was. Gedupeerde patiënten zijn daarvan op de hoogte gebracht. Het Limburgse ziekenhuis heeft tevens maatregelen genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen.

VPN Gids 17 november 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Dat meldt het Laurentius Ziekenhuis in een persbericht (1).

Onderzoeksbureau bekijkt de zaak

Het voorval kwam aan het licht toen een zorgmedewerker zag dat een collega door de dossiers van ziekenhuispatiënten bladerde. Toen hij dit merkte heeft hij dit doorgegeven aan het ziekenhuis. Volgens het Laurentius Ziekenhuis heeft de betreffende medewerker “in de afgelopen periode” de medische dossiers van 95 patiënten bekeken. Er is geen reden om aan te nemen dat de werknemer persoonsgegevens heeft gedeeld met een ander, dan wel dat hij er misbruik van heeft gemaakt.

Zodra het ziekenhuis in Roermond hoorde van het gedrag van de medewerker, heeft ze het voorval gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd (IGJ). Verder heeft de zorginstelling direct “passende maatregelen” genomen om ervoor te zorgen dat het in de toekomst niet nog een keer gebeurt. Aan wat voor maatregelen we moeten denken, houdt het ziekenhuis voor zich. Tot slot heeft het Laurentius Ziekenhuis opdracht gegeven aan een gespecialiseerd forensisch onderzoeksbureau met ervaring in de zorg om de zaak te onderzoeken.

Ziekenhuis scherpt interne procedures aan

Luc van den Akker, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Laurentius Ziekenhuis, zegt in een verklaring grote waarde te hechten aan de privacy van patiënten en betreurt dat dit heeft kunnen gebeuren. “Alle patiënten die hierdoor zijn getroffen, hebben een persoonlijke brief ontvangen waarin we uitleggen wat dit voor hen betekent en waar ze terecht kunnen met verdere vragen. Patiënten die geen brief hebben ontvangen, hoeven zich geen zorgen te maken.”

Verder zegt de bestuursvoorzitter dat het ziekenhuis haar interne procedures tegen het licht heeft gehouden en aangescherpt om de privacy van de patiëntgegevens nog beter te kunnen waarborgen.

Secretaresse Bravis Ziekenhuis bekeek 347 keer dossier van patiënt

Het Laurentius Ziekenhuis is niet de enige zorginstelling waar het recentelijk mis ging. In het Bravis Ziekenhuis in Roosendaal raadpleegde een voormalige medewerkster 347 keer het patiëntendossier van de ex-vrouw van haar partner. De oud-secretaresse verwerkte de medische gegevens in een boek dat ze schreef over de vechtscheiding van haar partner.

Toen de patiënt het boek van de oud-medewerkster onder ogen kreeg, waarschuwde ze het Bravis Ziekenhuis. Die constateerde dat de voormalige secretaresse in vier jaar tijd honderden keren had bekeken, terwijl ze daar niet bevoegd voor was. Daarop spande de patiënt een rechtszaak aan tegen het ziekenhuis. Zij eiste een schadevergoeding van 15.000 euro voor immateriële schade, een verhuiskostenvergoeding van 20.000 euro en compensatie van 3.000 euro voor de beveiliging van haar huis.

De rechtbank erkende dat er sprake was van inbreuk op het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, maar vond een schadevergoeding van 2.000 euro beter passen bij de overtreding.

Albert Schweitzer verwijdert per ongeluk gegevens van half miljoen patiënten

Een ander voorbeeld waar het goed mis ging met patiëntgegevens, is bij het Albert Schweitzer ziekenhuis. Het ziekenhuis had per ongeluk 513.000 oude dossiers verwijderd toen het overschakelde van fysieke dossiers naar het elektronische patiëntendossier. Door een verkeerde instelling in het systeem werden nieuwere documenten bijna een jaar lang opgeslagen met bestandsnummers die ook gebruikt werden voor inactieve documenten. “De nieuwe bestanden kwamen zodoende in de plaats van de oude”, zei het ziekenhuis in een persverklaring.

“Deze fout had zich niet mogen voordoen en kan zich niet meer opnieuw voordoen. Wij bieden onze excuses aan voor het feit dat niet zo zorgvuldig is gehandeld als u van ons mocht verwachten”, zo zei ziekenhuisdirecteur Peter van der Meer. De kans dat de verloren informatie gevolgen heeft voor de behandeling van patiënten, noemde hij “verwaarloosbaar klein”.

  1. https://www.laurentiusziekenhuisroermond.nl/over-laurentius/actueel/laurentius-informeert-patienten-over-ongeoorloofde-inzage-dossier

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.