Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Logius: ‘Overheid vraagt burgers vaker in te loggen met DigiD’

Overheidsorganisaties vragen steeds vaker aan burgers om bij overheidsdiensten in te loggen met DigiD of sms-controle. Afgelopen jaar werd er in 480 miljoen keer ingelogd met DigiD, en nog eens 145 miljoen keer met sms-controle. Door deze extra beveiliging zijn persoonlijke gegevens beter beschermd.

22 februari 2024

Vrijwel alle Nederlanders hebben DigiD-app op hun smartphone

DigiD en sms-controle zijn vormen van multifactorauthenticatie (MFA). Naast een gebruikersnaam en wachtwoord heb je tevens een toegangscode nodig om in te loggen op een online account. Deze toegangscode verandert iedere dertig seconden en ontvang je via sms of met een authenticator-app. Grote voordeel van deze beveiligingsmethode is dat als iemand jouw inloggegevens kent, deze persoon nog steeds geen toegang heeft tot je accounts: hij beschikt namelijk niet over de toegangscode. MFA is simpel gezegd een extra beveiligingslaag boven op de reeds bestaande beveiliging.

Om die reden eisen steeds meer grote overheidsorganisaties dat Nederlanders met DigiD of sms-controle inloggen. De meesten zijn deze manier van inloggen volgens Logius wel gewend: 98,7 procent van alle burgers gebruikt de DigiD-app om zich online aan te melden, of heeft sms-controle ingeschakeld.

‘DigiD is veiligste manier om in te loggen’

Logius erkent dat het bij veel overheidsorganisaties al lang niet meer mogelijk is om met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen. Een mobiele telefoon of smartphone is daarvoor vereist. “Door een tweede stap toe te voegen aan het inlogproces, wordt het voor kwaadwillenden steeds moeilijker om toegang te krijgen tot een account of persoonlijke gegevens”, zo zegt Logius.

De DigiD-app is naar eigen zeggen de veiligste manier om in te loggen. Voordeel is dat mensen niet langer een gebruikersnaam en wachtwoord hoeven te onthouden, maar enkel een zelfgekozen vijfcijferige pincode. Wie geen smartphone heeft kan instellen dat hij zijn toegangscode per sms ontvangt. Voor mensen zonder mobiele telefoon is het mogelijk om een gesproken sms op een vaste telefoon te ontvangen.

Hulp bij het gebruik van DigiD

Logius benadrukt dat er ook nog andere manieren zijn waarop mensen hun zaken met overheidsinstanties kunnen regelen. In sommige gevallen kunnen zij zich met hun identiteitsbewijs en papieren melden bij de balie van de betreffende instantie, zoals de gemeente. Ze kunnen er ook voor kiezen om via DigiD Machtigen een ander aan te wijzen die namens hen zaken te regelen.

Daarnaast werkt Logius met een aantal partners samen om mensen die niet digitaal vaardig zijn te leren hoe zij DigiD kunnen gebruiken. Zo organiseert stichting Digisterker door het hele land cursussen. Deelnemers leren hoe zij via het internet zaken met de overheid kunnen regelen. Tot slot kunnen mensen met vragen over DigiD terecht bij een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de lokale bibliotheek, of de DigiD helpdesk.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.