Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Meta mag in de EU geen gerichte reclames meer plaatsen

Afgelopen zomer heeft de Noorse privacytoezichthouder (DPA) Meta verboden om gepersonaliseerde advertenties op haar platforms te tonen zonder toestemming van de gebruikers. Dit verbod werd begeleid door een dagelijkse boete. In september oordeelde een rechtbank in Oslo dat de maatregelen van de Noorse DPA terecht waren. Nu heeft de European Data Protection Board (EDPB) dit verbod uitgebreid naar de hele Europese Economische Ruimte (EER).

1 november 2023

Vanaf augustus geldt er in Noorwegen een verbod voor Meta, de eigenaar van Facebook en Instagram, om gerichte advertenties te gebruiken zonder toestemming van gebruikers. De Noorse DPA gebruikte een spoedeisende procedure in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om tijdelijke maatregelen te nemen tegen de gerichte advertenties van Meta (1). Het bevel van de Noorse DPA had betrekking op de verwerking van gedragsgegevens door Meta op basis van haar 'gerechtvaardigd belang', een van de juridische grondslagen in de AVG. Volgens de Noorse DPA moeten gebruikers altijd de mogelijkheid krijgen om toestemming te geven voor deze verwerking. Meta ging in beroep tegen deze beslissing bij de Oslo Rechtbank en verloor de zaak (2).

Tijdelijke maatregelen

Onder deze speciale procedure mogen de genomen maatregelen niet langer dan 3 maanden van kracht zijn. Daarom heeft de Noorse DPA, met steun van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens, dezelfde procedure bij de EDPB in gang gezet om een permanent verbod in te stellen voor de rest van de EER. Nu heeft de Europese toezichthouder deze beslissing formeel aangenomen (3). De Europese toezichthouder verklaart dat het 'gerechtvaardigd belang' dat Meta aanvoert, niet rechtvaardigt dat persoonsgegevens van gebruikers worden verwerkt, en dat er dus geen geldige wettelijke grondslag kan zijn in dit geval zonder de toestemming van gebruikers. De EDPB heeft de leidende toezichthouder in Ierland (waar Meta gevestigd is) opgedragen om definitieve maatregelen toe te passen.

Parallelle ontwikkelingen

Ondertussen heeft Meta officiële plannen bekendgemaakt om een reclamevrije versie van haar platforms te lanceren voor betalende abonnees. Als gevolg van deze beslissing mag Meta gebruikers van de gratis versies van Instagram en Facebook echter niet meer targeten zonder toestemming.



Bronnen

(1) https://privacy-web.nl/nieuws/toezichthouder-wil-permanent-verbod-op-gerichte-advertenties-meta/

(2) https://privacy-web.nl/nieuws/meta-verliest-in-rechtszaak-tegen-noorse-toezichthouder/;

(3) https://edpb.europa.eu/news/news/2023/edpb-urgent-binding-decision-processing-personal-data-behavioural-advertising-meta_en.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.