Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Naam NCSC misbruikt in phishingcampagne

Het NCSC heeft berichten ontvangen dat burgers zowel per e-mail als telefoon zijn benaderd door iemand die zich voordoet als een medewerker van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). De betreffende persoon neemt doorgaans via telefoon of e-mail contact op met individuen om ‘hulp’ te bieden bij online fraude. Dit is een vorm van phishing, het NCSC zal nooit op eigen initiatief persoonlijk contact met je opnemen. Wees alert wanneer je een e-mail of telefoontje van het NCSC ontvangt over online fraude met cryptocurrency.

Nationaal Cyber Security Centrum 3 juni 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Herken phishing en meld fraude

Phishing (1) is een aanvalstechniek die door kwaadwillenden wordt gebruikt om gevoelige gegevens te ontfutselen. Dit gebeurt vaak via e-mail, maar kan ook via telefoon, sms of WhatsApp plaatsvinden. De kwaadwillende heeft als doel om snel vertrouwen te winnen om vervolgens persoonlijke informatie afhandig te maken om deze te misbruiken. Je kunt hierbij denken aan bankgegevens, transactiebewijzen, boetes of inloggegevens.

Heb je een verdachte e-mail of telefoongesprek ontvangen? Of vermoed je fraude met uw gegevens of bankzaken? Neem dan contact op met de fraudehelpdesk (2). De Fraudehelpdesk biedt slachtoffers een helpende hand door advies te geven en naar de juiste instantie te verwijzen. Op de website van de fraudehelpdesk vind je ook meer informatie over lopende en bekende fraudeacties.

Over het NCSC

Het NCSC heeft als wettelijke taak om organisaties in vitale sectoren te ondersteunen op het gebied van cybersecurity. We zijn erop gericht om de digitale weerbaarheid van Nederland te vergroten, de gevolgen van cyberincidenten te beperken en zo maatschappelijke ontwrichting te voorkomen.

  1. https://www.ncsc.nl/wat-kun-je-zelf-doen/dreiging/phishing

  2. https://www.fraudehelpdesk.nl/

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.