Menu

Zoek op
rubriek
Data&Privacyweb
0

Nederlanders bereid persoonsgegevens te delen voor korting

Om extra korting te krijgen bij een aankoop, zijn Nederlanders bereidwillig om persoonlijke gegevens te verstrekken. Zij zijn zich echter nauwelijks bewust van de risico’s. Ze lopen een twee keer zo grote kans om online opgelicht te worden.

VPN Gids 23 nov 2022

Dat blijkt uit onderzoek van Cint, dat is uitgevoerd in opdracht van NordVPN (1). De marktonderzoeker overhandigde van 25 tot 30 oktober een vragenlijst aan inwoners van 18 jaar of ouder uit het Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Meer dan 8.000 respondenten namen deel aan het onderzoek.

Deze gegevens zijn we bereid om te delen voor korting

Dat Nederlanders echte koopjesjagers zijn, is niets nieuws onder de zon. Sterker nog, we zijn bereid om onze persoonlijke of privacygevoelige gegevens te overhandigen aan een verkoper in ruil voor korting, zo wijst onderzoek uit. De meeste Nederlanders hebben geen probleem om likes uit de delen op sociale media (41 procent).

Een kwart van de ondervraagden (25 procent) geeft zijn woonadres prijs, één op de vijf respondenten (19 procent) zijn werkfunctie. Eén op de tien Nederlanders (10 procent) is bereid om te vertellen waar hij werkt om in aanmerking te komen voor korting. De meest opmerkelijke bevinding is dat 4 procent van de geënquêteerden zijn creditcardgegevens zou afstaan om geld te besparen.

‘Het werk van criminelen wordt makkelijk gemaakt’

Het delen van privégegevens voor korting klinkt op het eerste oog misschien als een goede deal, maar we staan niet of nauwelijks stil bij de gevolgen ervan. Onderzoekers van Cint berekenden dat Nederlanders die bereid waren om te vertellen wie hun werkgever is, een twee keer zo grote kans hebben om opgelicht te worden. Wie zijn creditnummer deelt loopt een nog groter risico: de kans dat je dan wordt bedonderd is zelfs drie keer zo groot.

Drie op de tien Nederlanders (30 procent) is wel eens slachtoffer geworden van online oplichting. Dat komt neer op zo’n vijf miljoen Nederlanders. “Het werk van online criminelen wordt makkelijk gemaakt door de miljoenen Nederlandse consumenten die bereid zijn een schat aan persoonlijke informatie op te geven in ruil voor een extra korting of een freebie. En degenen die al eens opgelicht zijn, staan vooraan in de rij”, zo waarschuwt Cint.

CTO NordVPN: ‘Pas op tijdens Black Friday’

Zes miljoen Nederlandse consumenten overwegen volgens de marktonderzoeker om dit jaar producten aan te schaffen tijdens Black Friday of Cyber Monday. Nederlanders die ooit zijn opgelicht tijdens het online shoppen, hebben over het algemeen minder kennis over cybersecurity. Zij zijn eerder bereid om persoonlijke gegevens te delen dan mensen die nog nooit zijn opgelicht.

Marijus Briedis, Chief Technology Officer (CTO) bij NordVPN, zegt dat alle Nederlandse koopjesjagers de komende tijd op hun hoede moeten zijn. “Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo”, waarschuwt hij.

Gebruik VPN om veilig online te shoppen

De topman adviseert iedereen om goed te kijken of een webwinkel beschikt over beveiligingscertificaten. Dan weet je zeker dat het verkeer tussen jouw apparaat en de server van de verkoper versleuteld en beveiligd is en er geen persoonlijke informatie wordt gelekt. Verder raadt Briedis iedereen aan om enkel te shoppen bij gerenommeerde webwinkels, niet op openbare WiFi-netwerken te surfen en een VPN te gebruiken.

Een VPN of Virtual Private Network is een tool die een versleutelde verbinding met het internet tot stand brengt. Dankzij een VPN wordt al je dataverkeer via een beveiligde ‘tunnel’ naar een externe VPN-server gestuurd. Deze server maakt vervolgens contact met de website die je probeert te bezoeken en stuurt geanonimiseerde data door naar jouw apparaten.

Je kunt een VPN ook gebruiken om geografische blokkades te omzeilen om zo het aanbod van je favoriete streamingdienst in het buitenland te bekijken. Tot slot kun je er je locatie mee maskeren en heb je toegang tot onafhankelijke of afgeschermde informatie. Dat is handig voor activisten in landen met totalitaire regimes, maar ook voor particulieren die naar deze landen afreizen en toegang willen behouden tot hun sociale media.

ACM en politie waarschuwen voor oplichtingspraktijken

Met de verschillende kortingsacties en feestdagen voor de deur, halen cybercriminelen alles uit de kast halen om goedgelovige consumenten te bedonderen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwde hier dinsdag voor. De politie bevestigt de trend. Uit onderzoek is gebleken dat het gemiddelde schadebedrag het afgelopen jaar is verdubbeld tot 357 euro. Oplichters slaagden erin om tot nu toe ruim 3,7 miljoen euro te stelen van nietsvermoedende slachtoffers.

  1. https://www.vpngids.nl/reviews/nordvpn-vpn-provider/

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.