Er zijn nog geen regels voor het online monitoren van burgers door Nederlandse gemeenten. Dit heeft Minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid onlangs gezegd. Het plan was dat eind vorig jaar een handreiking voor monitoring van sociale media door gemeenten zou verschijnen.
“De onderzoekers hebben laten weten dat verbreding van de oorspronkelijke reikwijdte van de handreiking nodig is, zodat deze betere aansluiting zal vinden bij de behoefte in de gemeentelijke praktijk,” aldus Yesilgöz. Volgens de minister werken haar ministerie en dat van Binnenlandse Zaken intensief samen met de onderzoekers en de VNG. “Het kabinet zal u in het eerste kwartaal van 2023 nader informeren”, voegt zij daaraan toe.
Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden Hogeschool bleek dat Nederlandse gemeenten nepaccounts gebruiken om burgers op social media te monitoren. Via Facebook, Twitter en andere social media proberen gemeenten ongeregeldheden op te sporen om fraude te bestrijden. Bijna één op de zes ondervraagde gemeenten werkt met nepaccounts. Alleen politie en inlichtingendiensten mogen echter van deze methode gebruikmaken. Daarbij gelden bovendien strikte voorwaarden.