Voor de tweede keer in korte tijd heeft er een datalek plaatsgevonden bij de gemeente Leiden in het team Eerste Hulp Bij Geldzorgen (EHBG). Tientallen inwoners ontvingen een verkeerde brief van de afdeling, waardoor namen, adressen en informatie over betalingsachterstanden niet bij de juiste mensen is beland. Het voorval is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat meldt de gemeente Leiden in een brief aan de gemeenteraad.
Als inwoners een achterstand hebben in de betaling van vaste lasten -denk aan huur, water, energie en ziektekostenverzekering- dan zijn bedrijven en organisaties vanuit de Wet gemeentelijke hulpschuldsanering verplicht dit te melden bij het team Eerste Hulp Bij Geldzorgen (EHBG) van de gemeente Leiden. Medewerkers sturen maandelijks brieven naar inwoners met een betalingsachterstand, inclusief een uitnodiging om hierover te praten. Het doel daarvan is om een manier te vinden om deze schulden af te lossen.
Op donderdag 29 juni deed het team EHBG opnieuw een reeks brieven de deur uit. Daarbij is wat misgegaan, waardoor 77 inwoners een verkeerde brief ontvingen. Ze kregen een brief onder ogen die bestemd was voor een ander. Zodoende zijn er gevoelige gegevens op de verkeerde deurmat gevallen. Het gaat om namen, adressen, informatie over de betalingsachterstand en de naam van de instantie die recht heeft op geld.
“Ondanks een zorgvuldige controle is niet geconstateerd dat twee pagina’s zijn verwijderd, waardoor de gegevens van de inwoner op een verkeerde pagina terecht zijn gekomen. Hierdoor heeft inwoner A een brief ontvangen met een Engelstalige voorkant voor hem/haar zelf en een Nederlandstalige achterkant voor inwoner B. Vervolgens heeft inwoner B een brief ontvangen met Engelstalige voorkant voor hem/haar zelf en een Nederlandstalige achterkant voor inwoner C. En zo verder”, schrijft de burgemeester in een brief aan de gemeenteraad.
Hij vindt het heel vervelend dat dit heeft kunnen gebeuren en biedt zijn excuses aan voor het incident. Alle gedupeerden hebben inmiddels een excuusbrief ontvangen van het gemeentebestuur. De privacy officer van de gemeente heeft het voorval gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Het is niet de eerste keer dat het fout gaat bij het versturen van brieven naar mensen met een betalingsachterstand in de gemeente Leiden. Eind april ontvingen 92 inwoners een verkeerde brief, waardoor ze privacygevoelige informatie van een ander te zien kregen. Na deze gebeurtenis verzekerde de gemeente dat ze maatregelen zou nemen om herhaling te voorkomen.
Naar aanleiding van dit datalek voerde de gemeente het vier-ogenprincipe in. Dat houdt in dat minimaal twee mensen controleren of alles goed is gegaan voordat een brief wordt verzonden. “Dat dit nieuwe datalek desondanks heeft kunnen plaatsvinden, zal daarom grondig worden geëvalueerd”, zo belooft de burgemeester.
Verder zegt hij toe dat er nieuwe maatregelen worden getroffen om ervoor te zorgen dat het niet nog een keer gebeurt. Vooruitlopend op de uitkomsten van het onderzoek, print de gemeente brieven met privacygevoelige inhoud niet meer dubbelzijdig.