Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

'Pay or Okay' uitgelegd: Waarom steeds meer websites je laten betalen voor je privacy

Zogenaamde 'Pay or Okay' systemen zijn in opkomst in Europa. Eerst geïntroduceerd door journalistieke websites die te lijden hadden onder het verlies van advertentie-inkomsten aan grote tech-platforms, heeft Meta de aanpak in november 2023 aangenomen voor Instagram en Facebook. In deze video leggen we uit waar het om gaat en waarom deze aanpak gevaarlijk is voor vrije toestemming online.

noyb 9 april 2024

In november 2023 introduceerde Meta een betaald abonnement voor Instagram- en Facebook-gebruikers die niet gevolgd willen worden. De stap kwam als reactie op een uitspraak van het Hof van Justitie (CJEU) in juli 2023, die Meta's omgang met gebruikersgegevens illegaal verklaarde. In plaats van gebruikers om toestemming te vragen, dwingt het bedrijf hen nu om ofwel een bedrag tot € 251,88 per jaar te betalen of ermee akkoord te gaan dat ze worden gevolgd voor gerichte reclame.

In werkelijkheid hebben de meeste mensen geen andere keuze dan in te stemmen met het gebruik van hun gegevens wanneer ze met zo'n bedrag worden geconfronteerd, ook al heeft de overgrote meerderheid er geen belang bij om gevolgd te worden. Dit is een groot probleem.

Terwijl deze video wordt opgenomen, werkt de European Data Protection Board (EDPB) aan een bindend advies over 'Betalen of Toestemming', dat zal bepalen of Europeanen nog steeds een realistische optie hebben om hun privacy online te beschermen. Als de aanpak wordt gelegitimeerd voor Meta, zouden bedrijven in alle sectoren dit voorbeeld kunnen volgen - wat het einde zou betekenen van echte toestemming voor het gebruik van Europese gegevens.

In deze video (1) vertelt Max Schrems van noyb uit wat er op het spel staat.

(1) https://noyb.eu/files/videos/Explainer/PayorOkay.mp4

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.