Menu

Zoek op
rubriek
Data&Privacyweb
0

Politie houdt verdachten bankhelpdeskfraude aan in Oostzaan

Op vrijdag 13 januari heeft de politie twee verdachten aangehouden die een 77-jarige vrouw probeerden op te lichten. Het gaat om een 20-jarige man zonder vaste verblijfplaats en een 27-jarige man uit Amsterdam. Ze zitten vast en worden momenteel verhoord door agenten.

VPN Gids 16 jan 2023

De politie (1) meldt het incident via haar weblog.

Politie slaat eerste verdachte direct in de boeien

Het is vrijdagmiddag als een zogenaamde bankmedewerkster de senior telefonisch benadert. Ze probeerde het slachtoffer duidelijk te maken dat cybercriminelen het op haar spaargeld hadden voorzien. De bank had hier zogenaamd een stokje voor gestoken. Gevolg was dat het slachtoffer haar bankpas niet langer kon gebruiken, omdat deze was geblokkeerd door de bank. De medewerkster zou een collega van haar langs sturen om de betaalpas met pincode op te halen.

De 77-jarige vrouw uit Oostzaan vertrouwde de zaak niet en belde de politie. Nadat ze had uitgelegd wat er zich zojuist had voorgedaan, snelde de politie naar het adres van de vrouw. Toen de handlanger van de bankmedewerkster bij haar aanbelde, openden politieagenten de deur. De verdachte, een 20-jarige man zonder bekend woonadres, werd direct in de boeien geslagen.

Politie verhoort verdachten

Op het moment van de aanhouding, zag de politie dat er een auto er vandoor probeerde te gaan. Andere agenten blokkeerden daarop de weg en arresteerden de bestuurder. Het betrof een 29-jarige man uit Amsterdam.

Uit het persbericht van de politie blijkt dat de bankmedewerkster nog altijd op vrije voeten is. De aangehouden verdachten zitten momenteel vast en worden door de politie verhoord. Mogelijk leidt het verhoor tot meerdere aanhoudingen.

Zo word jij niet het slachtoffer van helpdeskfraude

De politie geeft diverse tips waaraan je kunt merken dat iemand je probeert te belazeren. Om te beginnen zal een bank nooit vragen hoeveel geld er op je bankrekening staat, ook niet als controlevraag. Als iemand claimt dat je bankrekening is gehackt, of vraagt om je spaargeld tijdelijk over te sluizen naar een ‘kluisrekening’, moeten er direct alarmbellen afgaan. Dergelijke rekeningen bestaan niet. In werkelijkheid gaat het om de bankrekening van de daders, of die van een geldezel (2).

In het verleden zijn er ook criminelen geweest die hun slachtoffers probeerden over te halen om een antivirusprogramma te installeren. Of een computerprogramma waarmee ze van afstand naar jouw scherm kunnen kijken, zoals AnyDesk (3) of TeamViewer (4). Als de zogenaamde bankmedewerker zegt dat je direct in actie moet komen, is dat vaak niets meer dan truc om de druk op jou op te voeren.

Mocht je onverhoopt toch het slachtoffer worden van helpdeskfraude (5), doe dan altijd aangifte. “Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen wij goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden. En kunnen we onderzoeken of er een verband is tussen de verschillende meldingen”, aldus de politie.

Helpdeskfraude was in 2021 goed voor 47,6 miljoen euro aan schade (6).

  1. https://www.politie.nl/nieuws/2023/januari/14/04-twee-aanhoudingen-na-poging-oplichting-met-bankpas.html

  2. Bijna 2.500 geldezels aangehouden dankzij Europol

  3. Politie arresteert drie verdachten voor Anydesk-fraude

  4. Politie waarschuwt voor helpdeskfraude met TeamViewer

  5. Wat is helpdeskfraude & hoe herken je tech support scammers?

  6. Bankhelpdeskfraude loopt op tot 47,6 miljoen euro

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.