Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Politie roept techbedrijven op: ‘Neem je verantwoordelijkheid’

Om te voorkomen dat jongeren zich bezighouden met cybercrime, investeert de politie onder meer in Google Ads om hen te waarschuwen voor de gevaren en gevolgen van internetcriminaliteit. Dergelijke campagnes hebben de politie al tienduizenden euro’s gekost. Technologiebedrijven moeten hun maatschappelijke en digitale verantwoordelijkheid nemen in de strijd tegen cybercriminaliteit.

29 februari 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Google Ad-campagnes kosten de politie handen vol geld

Met behulp van de zoekmachine van Google is het kinderlijk eenvoudig om informatie op internet te vinden over het uitvoeren van een DDoS-aanval, phishing, identiteitsfraude en andere vormen van cybercrime. Om te voorkomen dat jongeren deze kennis gebruiken om slachtoffers te maken, zet de politie sinds 2021 structureel Google Ads in. In deze preventieberichten vertelt de politie hen over de gevaren van cybercriminaliteit, en de gevolgen die hieruit voortvloeien.

De kosten van deze Google Ad-campagnes lopen behoorlijk in de papieren. De advertenties gericht op DDoS-aanvallen zijn sinds 2021 meer dan 360.000 keer vertoond en is er ruim 27.000 keer op geklikt. De campagnekosten bedroegen ruim 60.000 euro. Preventiecampagnes met internationale politie-eenheden kostten de Nederlandse politie nog eens 35.000 euro.

‘Sociale en financiële schade door cybercrime is enorm’

Afgezien van het feit dat de reclamecampagnes de politie (en daarmee de Nederlandse belastingbetaler) veel geld kosten, is het tegelijkertijd dweilen met de kraan open. Google Search wordt volop gebruikt om te zoeken naar termen die verband houden met cybercrime. Daarbij toont de zoekmachine tevens resultaten die verwijzen naar aanbieders van software om DDoS-aanvallen uit te voeren. Daarmee maakt Google het voor jongeren te eenvoudig om slachtoffers te maken.

Theo van der Plas vindt dat techbedrijven als Google een verantwoordelijkheid hebben om jongeren te beschermen tegen het plegen van cybercriminaliteit. Volgens hem was afgelopen jaar 15 procent van de Nederlanders slachtoffer van online criminaliteit. “De sociale en financiële schade is enorm. De Nationale Politie doet veel om zowel daders als slachtoffers van cybercriminaliteit te voorkomen. Maar ik vind dat ook hightechbedrijven, die een grote maatschappelijke impact hebben en deze vorm van criminaliteit faciliteren, hun verantwoordelijkheid moeten nemen”, aldus Van der Plas.

Technologiebedrijven moeten hun ‘digitale verantwoordelijkheid’ nemen

De programmadirecteur cybercriminaliteit stelt dat Google veel verdient met haar zoekmachine. Hij vindt het dan ook logisch dat de zoekmachinegigant investeert in preventie van criminele activiteiten die via haar zoekmachine worden voorbereid. “Door bezoekers te wijzen op illegale activiteiten en door criminele sites te verwijderen. Nu koopt de politie advertenties van Google om cybercrime te voorkomen, terwijl Google Zoeken ook informatie levert die naar aanbieders van cybercrime leidt”, zo zegt hij.

Investeren in daderpreventie is volgens Van der Plas cruciaal voor de Nederlandse samenleving. “Cybercrime is een wijdverbreide dreiging geworden die niet alleen individuen en bedrijven treft, maar ook de stabiliteit van hele samenlevingen kan ondermijnen. Technologiebedrijven spelen een centrale rol in onze moderne samenleving, omdat hun producten en diensten vaak de basis vormen van ons digitale leven. Door te investeren in daderpreventie kunnen zij misbruik van hun platforms voorkomen en nemen ze hun digitale verantwoordelijkheid.”

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.