Android-gebruikers die de Google Play Store bezoeken, zien vanaf deze week privacylabels bij applicaties. Op deze manier wil het internetbedrijf gebruikers meer helderheid geven over hoe apps data verzamelen, delen en beveiligen. Vanaf 20 juli zijn app-ontwikkelaars verplicht om informatie aan te leveren voor de privacylabels. Dat schrijft Suzanne Frey, vicepresident Product, Android Security en Privacy bij Google, in een blog.
Deze week introduceerde Google de Data Safety Section. Daar moeten ontwikkelaars duidelijk maken welke informatie hun apps verzamelen, delen en veilig opslaan. Als een app bijvoorbeeld je locatiegegevens nodig heeft om de snelste route te bepalen, of je het laatste nieuws uit jouw woonplaats voor te schotelen, dan moeten ontwikkelaars dit in het nieuwe privacygedeelte vermelden. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor andere data, zoals foto’s, video’s en persoonlijke gegevens.
Puur informatie voorschotelen welke data een app-ontwikkelaar verzamelt, zonder enige context, was volgens de meeste gebruikers ongehoord. Ze willen weten voor welke doeleinden ze deze gegevens nodig hebben. Ook willen ze opheldering over hoe gebruikersgegevens worden beveiligd. De privacylabels zijn zodanig ontworpen dat ontwikkelaars eenvoudig opheldering kunnen geven over deze onderwerpen. Gebruikers zien tot slot welke gegevens verplicht en optioneel zijn om goed te functioneren.
Google zegt hard gewerkt te hebben om gebruikers meer controle te geven over toestemmingsfuncties voor geïnstalleerde apps. Als voorbeeld noemt het techbedrijf locatiegegevens. Als een app daar om vraagt, kun je eenvoudig aangeven of de app deze informatie eenmalig, als de app actief is of altijd mag raadplegen. Voor gevoelige permissies als toegang tot je camera, microfoon of galerij, kunnen Android-gebruikers terecht in het Privacy Dashboard in het instellingenmenu.
“Apps moeten gebruikers helpen de wereld te verkennen, contact te leggen met dierbaren, werk te doen, iets nieuws te leren en nog veel meer, zonder de veiligheid van de gebruiker in gevaar te brengen”, zo zegt Suzanne Frey. De privacylabels geven volgens haar gebruikers “het overzicht en de controle die ze nodig hebben om van hun apps te genieten.”
De Data Safety Section of privacylabels zijn sinds dinsdag zichtbaar in de Play Store. Mocht je een applicatie tegenkomen die deze labels nog niet heeft opgenomen, dan kan dat kloppen. Google geeft ontwikkelaars tot 20 juli de kans om de privacylabels voor hun apps op orde te brengen. Zodra ze hun app bijwerken of manier van gegevensverwerking wijzigen, verschijnt daarvan een melding in de privacylabels.
Een jaar geleden beloofde Google om privacylabels in de Play Store te introduceren. De zoekgigant beloofde “een grote verandering” voor gebruikers en ontwikkelaars. De privacylabels zijn niet vrijblijvend. Als Google merkt dat app-ontwikkelaars de kantjes ervan aflopen, of onvolledige dan wel onjuiste informatie verstrekken, dan treedt de zoekreus op door zelf de verstrekte informatie aan te passen. Er kunnen eventueel ook sancties volgens, zoals het verwijderen van de app uit de Play Store.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) was blij met het voornemen van Google om privacylabels aan de Play Store toe te voegen. “Goed dat Google deze stap nu ook zet. Informatie over welke gegevens de app gebruikt, is van groot belang voor consumenten. Als deze informatie er is, kunnen zij zelf beter regie houden over hun privacy”, zo zei ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh.
Apple was Google een stap voor. Sinds december 2020 zijn privacylabels verplicht in de App Store. Deze werken net iets anders als die van Google. Apple gebruikt symbolen om in een oogopslag te laten zien welke data een app verzamelt. Gebruikers kunnen dan eenvoudiger de knoop doorhakken of ze een app al dan niet willen installeren.