Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

PVV wint verkiezingen met 700 euro onlinemarketing-budget

In de laatste maand van de politieke campagnes voor de Tweede Kamer verkiezingen gaven partijen in totaal 1.688.092 euro uit aan online advertenties op Google en Meta. Dit blijkt uit een verslag van onderzoekers aan de Universiteit van Amsterdam gepresenteerd op hun onlineplatform 'Campagnemonitor'.

22 november 2023

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

De beschikbare data gaan alleen over advertenties die partijen hebben geplaatst vanaf 20 oktober tot 19 november, drie dagen voor de verkiezingsdag (1). GroenLinks-PvdA is wat dat betreft de grootste, met 496,691 euro uitgegeven aan politieke advertenties op Google en Meta. Er werden 644 advertenties geplaatst. Op de tweede en derde plaats komen respectievelijk D66, met 251.513 euro voor 509 advertenties, en FvD, die 180.976 euro betaalde voor 192 advertenties. Deze bedragen zijn aanzienlijk groter dan wat de andere grote concurrenten uitgaven. Zo; VVD betaalde slechts 52.156 euro en PVV 721 euro voor het plaatsen van een enkele advertentie. Opmerkelijk is dat NSC, de partij van Pieter Omtzigt, niet aan online marketing deed tijdens de campagne. Een woordvoerder van de partij meldde aan de onderzoekers dat hun campagnebudget voor betaalde marketing nul euro was (2).

Focusgroepen

Ook laten de statistieken zien op basis van welke parameters de partijen hun advertenties plaatsten. GroenLinks-PvdA bijvoorbeeld besteedde ongeveer 20 procent van haar online marketingbegroting aan het targeten van mensen met een hoog opleidingsniveau. Het hoofddoelwit van FvD’s campagne waren volwassenen tussen de 35-44 jaar, terwijl de SP prioriteit gaf aan jongeren onder de 25 jaar. Opvallend is ook hoe DENK zich vooral op mensen met een Turkse en Marokkaanse achtergrond richtte tijdens haar onlinecampagne.

Partijen hielden zich niet aan de wet

Verschillende partijen overtraden de wet bij het plaatsen van marketingcookies zonder de toestemming van de bezoekers van hun websites, zoals de NOS berichtte (3). Door deze cookies konden de partijen deze mensen targeten na hun eerste bezoek met gepersonaliseerde advertenties op andere platforms.

Recentelijk keurde het Europees Parlement een nieuwe verordening goed die de regulering van online politieke advertenties beoogt aan te scherpen (4). De wet zal binnenkort ook formeel aangenomen worden samen met de Raad van de EU.

(1) https://campagnemonitor.groene.nl/spending.html;

(2) https://campagnemonitor.groene.nl/posts/nsc-doet-online-niets.html;

(3) https://nos.nl/collectie/13960/artikel/2497054-partijen-overtreden-cookiewet-met-plaatsen-volgcookies.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.