Menu

Zoek op
rubriek
Data&Privacyweb
0

Rechter: ‘Google niet aansprakelijk voor inhoud advertenties’

Amerikaanse technologiebedrijven als Google en Twitter zijn niet aansprakelijk voor nepadvertenties en neptweets waarin namen en foto’s van bekende Nederlanders worden gebruikt. De schuld ligt niet bij de aanbieders van de platforms, maar bij de adverteerders die misbruik maken van hun beeltenis. De rechter draagt Google op om de gegevens van de adverteerders te delen met de aanklagers. Dat bepaalde de rechtbank van Amsterdam woensdag in een bodemprocedure die door Jort Kelder, Alexander Klöpping, Arjen Lubach en Willem Middelkoop was aangespannen.

VPN Gids 19 mei 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Nepadvertenties over cryptovaluta

De zaak draait om een reeks nepadvertenties en neptweets waarin lezers werden aangespoord om te investeren in Bitcoin en andere cryptovaluta. Voor de advertenties en tweets werden foto’s van verschillende bekende Nederlanders gebruikt, waaronder Jort Kelder.

Hij claimde dat Google en Twitter te weinig hadden gedaan om de verspreiding van de valse advertenties en tweets te voorkomen. Ook zouden de reclame-uitingen onrechtmatig zijn, omdat het voor internetters onduidelijk was dat het om advertenties voor een financieel product ging. Zo probeerden de adverteerders bezoekers bewust te misleiden.

Rechtbank: ‘Adverteerder verantwoordelijk voor inhoud nepadvertenties’

De rechtbank ging daar niet in mee. De aanklagers moeten niet de internetplatforms aanspreken, maar degene die achter de nepadvertenties en neptweets zit. Zij zijn verantwoordelijk voor de plaatsing van de reclames.

“Google en Twitter zijn als internetplatform niet automatisch aansprakelijk voor de inhoud van door een adverteerder geplaatste advertenties. Om aansprakelijkheid van Google en Twitter aan te nemen, moet de bedrijven zelf een verwijt kunnen worden gemaakt. De rechtbank is van oordeel dat hiervan in dit geval geen sprake is”, aldus de rechter in het vonnis.

De rechtbank van Amsterdam geeft Google de opdracht om de gegevens van de adverteerders van de nepadvertenties te overhandigen aan Kelder. Twitter hoeft dat niet te doen, omdat de eisers onvoldoende duidelijk konden maken waarom dat nodig was.

Aanklagers mogelijk in hoger beroep

“We werken keihard om fraudeurs op ons platform tegen te houden en zijn blij dat de rechtbank onze inspanningen vandaag heeft erkend”, zo laat een woordvoerder van Google weten tegenover NU.nl.

Kelder zegt teleurgesteld te zijn in de uitspraak. “Google heeft 2.500 keer aantoonbaar advertenties met mijn beeltenis getoond. Ik vind dat Google zich niet kan verschuilen achter anonieme adressen, waardoor kleine beleggers schade lijden.” Hij overweegt om in hoger beroep te gaan en het vonnis aan te vechten. “Google verpakt advertenties in de vormgeving van websites als die van de NOS of het AD. Maar daar zegt de rechtbank helemaal niets over. En dat is best wel schokkend.”

Ondernemer Alexander Klöpping noemt de uitspraak van de rechtbank een pyrrusoverwinning waar hij weinig mee kan. “Google moet nu adressen afgeven van de adverterende oplichters. Maar in de praktijk zijn die adressen niets waard. Dat zijn adressen op Cyprus of in Oost-Europa. Dode adressen van brievenbusfirma’s, wat hebben we eraan?”, vraagt hij zich hardop af.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.