Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Slachtoffers datalek Delta en Caiway spannen rechtszaak aan

Slachtoffers van het datalek bij Delta Mobiel en Caiway eisen een schadevergoeding van de providers. Advocatenkantoor BG.legal heeft de telecombedrijven op de hoogte gesteld van de schadeclaim. Het zou om een bedrag van 250 tot 500 per slachtoffer gaan.

VPN Gids 18 februari 2023

Dat schrijven diverse media, waaronder het Brabants Dagblad (1) en het Eindhovens Dagblad (2).

Delta en Caiway getroffen door datalek

In december 2022 ontdekten medewerkers van Delta Mobiel en Caiway dat hackers privacygevoelige (3) informatie van klanten hadden weten buit te maken. Het ging om namen, woonadressen, e-mailadressen, geboortedata, telefoonnummers en bankrekeningnummers. De aanvallers wisten niet de hand te leggen op gebruikersnamen, wachtwoorden, creditcardgegevens of klantnummers.

Hoeveel klanten de dupe waren van de datadiefstal, is nog altijd onbekend. De providers vermoeden dat het om “enkele tienduizenden” gaat. Alleen van klanten met een Mobiel-abonnement werden privégegevens gestolen. Wie een abonnement had voor internet, televisie of vaste telefonie, bleef buiten schot.

Toen het incident aan het licht kwam, hebben Delta Mobiel en Caiway direct de Autoriteit Persoonsgegevens daarvan op de hoogte gesteld. Cybersecuritybedrijf Tesorion werd ingeschakeld om onderzoek te doen naar de oorzaak van het voorval. Tot slot namen de providers aanvullende beveiligingsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat het niet nog een keer kan gebeuren.

Slachtoffer: ‘Beveiliging was niet op orde’

Niet alle slachtoffers zijn te spreken over de gang van zaken. Eén van de gedupeerden stelt dat Delta de beveiliging niet op orde had. Hij schreef een aangetekende brief aan het bedrijf waarin hij om een schadevergoeding vroeg wegens immateriële schade. De provider wees de claim af, waarop het slachtoffer een advocaat inschakelde.

Advocatenkantoor BG.legal (4) is een procedure gestart om in gesprek te komen met Delta en Caiway. Het kantoor hoopt hiermee meer inzicht te krijgen over welke persoonsgegevens er zijn gelekt, wat de oorzaak is van het datalek en wat de providers doen of hebben gedaan om herhaling te voorkomen. Verder wil BG.legal onderzoeken of het mogelijk is om tot een gemeenschappelijke schaderegeling voor alle slachtoffers te komen.

Initiatiefnemer zegt ‘een signaal te willen afgeven’

Het advocatenkantoor roept gedupeerden op om zich aan te melden. Zij geven het kantoor dan toestemming om namens hen te onderhandelen met Delta en Caiway. Tevens komen ze dan in aanmerking voor een eventuele schadevergoeding.

De financiële compensatie zou uitkomen op een bedrag van 250 tot 500 euro per persoon. “Het is niet mijn intentie om het bedrijf kapot te maken, maar we willen Delta hier niet zomaar mee weg laten komen. Daarmee geven we een signaal af, ook aan de rest van het bedrijfsleven. Ze moeten ervoor zorgen dat hun beveiliging op orde is, anders riskeren ze schadeclaims. Ik hoop dat dit een wake-upcall is voor het bedrijfsleven”, aldus de initiatiefnemer.

  1. https://www.bd.nl/brabant/gedupeerden-willen-geld-zien-van-delta-na-datalek-beveiliging-had-op-orde-moeten-zijn~af7e93b7/

  2. https://www.ed.nl/brabant/gedupeerden-willen-geld-zien-van-delta-na-datalek-beveiliging-had-op-orde-moeten-zijn~af7e93b7/

  3. https://www.vpngids.nl/nieuws/tienduizenden-klanten-delta-mobiel-en-caiway-de-dupe-van-datalek/

  4. https://bg.legal/inschrijfformulier-datalek-delta-mobiel

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.