Slimme apparaten verzamelen veel meer gegevens van gebruikers dan nodig voor het functioneren van deze apparatuur. Dat stelt de Britse consumentenbond Which? op basis van onderzoek.
Uit het onderzoek komt naar voren dat Smart speakers van Bose gebruikersdata delen met Meta. Google Nest-producten vragen aan Android-gebruikers om toegang tot contacten en locatie. Meerdere tv-fabrikanten gebruiken gegevens van hun gebruikers voor gepersonaliseerde advertenties. Fabrikanten van slimme wasmachines willen de leeftijd van hun gebruikers weten. Bij Miele staat locatietracking standaard ingeschakeld: deze is noodzakelijk om de bijhorende app te gebruiken.
“Wasmachines gaan gemiddeld elf jaar mee of langer, dat is een lange tijd dat je data wordt getrackt. Het is zelden honderd procent duidelijk wat een bedrijf met deze data doet, en we hebben geen bewijs dat één van deze bedrijven de data aan de hoogste bieder verkoopt”, zegt Which?. De Britse privacy-toezichthouder ICO vindt dat mensen van slimme apparaten gebruik moeten kunnen maken zonder dat de fabrikanten ervan grote hoeveelheden persoonlijke gegevens van hen verzamelen. “De ICO ontwikkelt richtlijnen over databescherming en Internet of Things-apparaten en we zullen optreden als we zien dat de regels niet worden gevolgd”, waarschuwt de privacy-autoriteit.