Autofabrikant Tesla heeft de instellingen van de ingebouwde beveiligingscamera’s in auto’s privacyvriendelijker gemaakt. Tesla deed dit nadat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek naar die camera’s instelde.
De AP deed onderzoek naar de zogeheten ‘Sentry Mode’ van Tesla. Sentry Mode moet de auto beschermen tegen bijvoorbeeld diefstal of vandalisme. Dit gebeurt door beelden te maken met 4 camera’s aan de buitenkant van de auto.
Wanneer de Sentry Mode ingeschakeld was, filmden de camera’s standaard continu alles rond een geparkeerde Tesla en bewaarden steeds 1 uur beeldmateriaal. Door software-updates staan de camera’s nu standaard uit. En als de gebruiker ze wel aanzet, slaan ze nu maximaal 10 minuten aan beeldmateriaal op.
‘Veel op straat geparkeerde Tesla’s filmden dus vaak iedereen die in de buurt van de auto kwam, en bewaarde die beelden ook nog eens heel lang. Als iedere auto dat doet krijg je een situatie dat je nergens meer vrij over straat kunt lopen, zonder bespied te worden ’, zegt AP-bestuurslid Katja Mur.
‘Voorbijgangers werden gefilmd zonder dat ze dat wisten. De eigenaar van de Tesla kon die beelden terugkijken. Parkeerde die de auto voor iemands raam, dan kon die naar binnen gluren en zien wat die persoon allemaal deed. Dat is een ernstige schending van de privacy. Dus het is goed dat Tesla hier ook zelf kritisch naar heeft gekeken en dit heeft aangepast.’
Tesla heeft de AP laten weten dat het bedrijf na de start van het onderzoek verschillende aanpassingen heeft gedaan. Zo komt de Sentry Mode nu alleen in actie als de auto aangeraakt wordt. En niet zodra de camera’s een ‘verdachte’ beweging rond de auto zien. Ook gaat de auto op zo’n moment niet standaard filmen, maar krijgt de eigenaar alleen een tekstbericht op de telefoon.
De auto kan nog steeds camerabeelden maken, maar alleen wanneer de gebruiker die functie zelf inschakelt. Als de camera’s beelden opnemen, geeft de auto dit aan op het scherm in de auto. Ook geven de koplampen dan een speciaal lichtsignaal. Zo weten mensen dat zij gefilmd worden.
Verder bewaart de auto standaard 1 minuut aan beeldmateriaal. De eigenaar kan dit eventueel verhogen naar 10 minuten. Tot slot bleven de beelden al in de auto en is het niet mogelijk om de beelden te delen met Tesla.
Het onderzoek van de AP leidt niet tot een boete of andere sanctie voor Tesla. Tijdens het onderzoek bleek namelijk dat niet Tesla, maar de eigenaar van de auto wettelijk verantwoordelijk is voor de beelden die de auto maakt.
Mur: ‘Maar dankzij de aanpassingen die Tesla heeft doorgevoerd, wordt iedereen die toevallig langs zo’n auto loopt beschermd. Tesla verkleint hiermee ook de kans dat Teslarijders de wet overtreden door illegaal mensen te filmen.’
Voor camera’s die in een auto ingebouwd zijn, gelden dezelfde regels als voor camera’s die mensen bijvoorbeeld rond hun huis installeren. Het is in principe verboden de openbare weg te filmen. Alleen in uitzonderlijke gevallen mogen mensen camera’s doelbewust op de openbare ruimte richten. Bijvoorbeeld als er serieuze veiligheidsproblemen zijn, en in de buurt vaak auto-inbraken plaatsvinden. Het is altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de camera om deze correct af te stellen en de privacy van andere mensen te respecteren.