Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Twitter schikt privacyzaak voor 150 miljoen dollar

Twitter legt een bedrag van 150 miljoen dollar op tafel om een einde te maken aan een jarenlange privacyzaak. Daarnaast moest de microblog “krachtige maatregelen” nemen om de privacy van gebruikers te beschermen. Het ministerie van Justitie en de Federal Trade Commission (FTC) nemen de handhaving van de maatregelen voor hun rekening. Dat meldt het Amerikaanse departement van Justitie in een persverklaring.

VPN Gids 26 mei 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Twitter verkocht stiekem persoonsgegevens gebruikers

Het ministerie en de consumentenwaakhond zijn van mening dat Twitter jarenlang heeft misleid over waar het bedrijf telefoonnummers en e-mailadressen gebruikt. Twitter heeft altijd gezegd dat het deze data nodig heeft om de toegang tot accounts te beveiligen. Wat de microblogdienst er niet bij vermeldde, is dat ze deze gegevens ook verkocht aan adverteerders. Dat gebeurde van mei 2013 tot september 2019.

Tevens wordt Twitter ervan verweten dat het niet voldeed aan de voorwaarden van het Privacy Shield. Daarin zijn afspraken vastgelegd over de uitwisseling, opslag en toegankelijkheid van data tussen de VS en EU. In de privacyovereenkomst staat onder meer dat een bedrijf niet mag gebruiken voor doeleinden waar gebruikers niet expliciet toestemming voor hebben verleend.

In de zomer van 2020 zette het Europees Hof van Justitie een streep door het Privacy Shield. De rechter oordeelde dat de VS niet hetzelfde beschermingsniveau bood als in Europa. Doordat het evenredigheidsbeginsel niet gegarandeerd kon worden, mocht het Privacy Shield niet langer als basis dienen voor data-uitwisseling met Amerika. Na bijna twee jaar onderhandelen ligt er nu een principeakkoord over gegevensuitwisseling tussen de EU en VS.

Twitter gaat akkoord met schikkingsvoorstel

Het ministerie van Justitie en de FTC hebben een schikkingsvoorstel van 150 miljoen dollar gedaan. Als Twitter daarmee instemde en beloofde nieuwe maatregelen te nemen om de privacy van gebruikers te waarborgen, zou de rechtszaak worden geseponeerd.

Twitter is akkoord gegaan met het voorstel, waardoor er een einde is gekomen aan een jarenlange juridische strijd. Zoals gezegd moet de microblogdienst wel de nodige privacymaatregelen doorvoeren. Het bedrijf moet een privacy- en informatiebeveiligingsprogramma ontwikkelen en bijhouden en zijn privacywaarborgen regelmatig testen. Mocht Twitter een nieuwe dienst willen lanceren in de toekomst, dan moet het eerst een privacy-evaluatie op touw zetten.

Twitter moet tevens zijn privacyprogramma regelmatig laten monitoren door een onafhankelijke beoordelaar, jaarlijks een nalevingscertificaat overleggen, verslag uitbrengen na elk privacyincident waarbij 250 of meer gebruikers betrokken zijn, en aan uiteenlopende verslagleggings- en registratieverplichtingen voldoen.

Het ministerie van Justitie en de FTC zijn verantwoordelijk door het toezicht op de naleving van de afspraken door Twitter.

Recht om geïnformeerd te worden

“Twitter verkreeg gegevens van gebruikers onder het voorwendsel deze voor veiligheidsdoeleinden te gebruiken. Maar uiteindelijk gebruikte het deze gegevens ook om gebruikers met advertenties te benaderen. Deze praktijk trof meer dan 140 miljoen Twitter-gebruikers, terwijl het de belangrijkste bron van inkomsten was voor Twitter”, aldus FTC-voorzitter Lina Khan over de schikking.

Procureur-generaal Stephanie Hinds sluit zich daarbij aan. “Consumenten die hun privégegevens delen, hebben het recht te weten of die informatie wordt gebruikt om adverteerders te helpen hun klanten te benaderen. Socialemediabedrijven die niet eerlijk zijn tegen consumenten over hoe hun persoonlijke informatie wordt gebruikt, zullen ter verantwoording worden geroepen.”

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

KENNISPARTNER

Elise Troll