Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Voorlopig geen gepersonaliseerde reclame door ABN Amro vanwege privacyvraagstuk

ABN Amro gaat klanten voorlopig geen gepersonaliseerde reclame meer aanbieden op basis van de af- en bijschrijvingen op betaalrekeningen. De beslissing van de bank volgt op een oproep van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aan banken om te controleren of het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van betaalgegevens in overeenstemming is met privacywetgeving.

5 July 2019

Inzien betaalgegevens door banken

Een maand geleden werd bekend dat de ING een nieuw systeem van direct marketing invoerde. Daarbij worden af- en bijschrijvingen van klanten gebruikt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Naar van de wijziging in het privacystatement van de ING kreeg de AP veel reacties van bezorgde klanten van de bank. Deze week bleek uit onderzoek van de NOS dat de ABN Amro hetzelfde al veel langer doet en dat ook de Rabobank zou overwegen een dergelijk systeem te gaan gebruiken.

ABN ziet geen privacybezwaren

Hoewel ABN Amro onder druk van de AP nu dus tijdelijk stopt met direct marketing, ziet de bank zelf geen privacybezwaren voor het doen van aanbiedingen op basis van betaalgegevens van klanten. Het gebruik van de gegevens zou volgens de bank heel beperkt zijn en verloopt alleen via algoritmes, dus medewerkers van de bank kunnen niet zomaar betaalgegevens inzien.

Verder biedt de bank klanten de mogelijkheid om zich af te melden voor gepersonaliseerde advertenties. Dat gebeurt via een opt-out methode: klanten krijgen automatisch persoonlijke aanbiedingen krijgen, tenzij ze expliciet aangeven dat niet te willen.

ABN Amro wil, nu direct marketing tijdelijk gestaaakt is, het gesprek aangaan met de AP, om meer duidelijkheid te scheppen over de mogelijkheden en restricties van banken op dit gebied.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.