De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft onderzoek verricht naar de manier waarop MediaMarkt zijn werknemers controleert. Aanleiding van het onderzoek waren verschillende meldingen over het gebruik van cameraobservaties.
Personeel zou door zogenaamde 'mysterie shoppers' worden geobserveerd en later met opnames worden geconfronteerd. Ook zouden opnames die met beveiligingscamera's werden gemaakt, worden gebruikt om de werknemers in de gaten te houden.
In het onderzoek staan de volgende vragen centraal:
Voert MediaMarkt heimelijke cameraobservaties uit in het kader van Mystery Shopping en vergelijkbare trainingen?
Zo ja, heeft MediaMarkt hiervoor een grondslag zoals bedoeld in artikel 8 Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)?
Verwerkt MediaMarkt beelden van cameraobservaties die zijn gemaakt voor beveiligingsdoeleinden voor het beoordelen van werknemers op hun gedrag/functioneren?
Zo ja, is deze verwerking verenigbaar met het oorspronkelijke doel, zoals bedoeld in artikel 9 Wbp?
AP concludeert in het onderzoek dat MediaMarkt in strijd met artikel 8 en artikel 9, eerste en tweede lid, Wbp heeft gehandeld.
Klik op onderstaande link om het volledige onderzoek in te zien.