ABN AMRO verhoogt haar investeringsfonds voor beloftevolle fintech-bedrijven van €100 miljoen tot €150 miljoen. Het fonds genaamd ABN AMRO Ventures zoekt voortdurend naar mogelijkheden om zich te verbinden aan toepassingen die in de toekomst een verschil kunnen maken van voor de banken en haar klanten.
Het investeringsfonds werd opgericht in 2016 onder de noemer Digital Impact Fund. Het waren de jaren waarin fintech nog als een enorme bedreiging werd gezien voor de banken. In de gedaante van neobanken is dat deels uitgekomen, maar minstens zo vaak is fintech in plaats van een ‘challenger’ ook een ‘enabler’ gebleken. Banken en fintech-ondernemingen zijn op meerdere niveaus een soort gewapende vrede aangegaan, zich realiserend dat ze allebei wel kunnen varen door van elkaars mogelijkheden gebruik te maken.
ABN AMRO behoorde in 2018 nog tot één van de meest actieve Europese banken in fintech-investeringen. In de periode nadien ging ABN AMRO lustig verder met het investeren in nieuwe technologieën, waardoor het aantal deelnemingen inmiddels op vijftien uitkomt. Dat zal mede de aanleiding zijn geweest voor een verdubbeling van het fonds van €50 miljoen naar €100 miljoen, waarbij het gelijktijdig werd omgedoopt tot ABN AMRO Ventures. Nu blijkt ook dat niet meer voldoende toereikend, daarom komt er nog eens €50 miljoen bij.
“Het is prachtig om te zien hoe we met het fonds echt kunnen bijdragen aan de digitale strategie van de bank én aan de ontwikkeling van de vaak jonge innovatieve bedrijven waarin we investeren”, zegt Frank Verkerk en chief digital officer ABN AMRO en voorzitter investerings committee ABN AMRO Ventures. “Dat doen we door de innovatiekracht van deze (fin)tech-bedrijven direct aan te sluiten op concrete klant- of bankprocessen binnen ABN AMRO. Door de investeringen en samenwerking met onze portfolio bedrijven krijgen wij bovendien unieke toegang tot technologie en talent.”