Medewerkers van de Belastingdienst kopiëren en plakken regelmatig burgerservicenummers (BSN) van overledenen. Dat is in strijd met de regels, omdat dit handmatig moet gebeuren. Daardoor komt het voor dat de mensen een melding ontvangen dat ze aangifte van erfbelasting moeten doen van mensen die ze niet kennen. De fiscus heeft melding hiervan gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Jaarlijks ontvangt de Belastingdienst zo’n 180.000 overlijdensmeldingen. Om deze in de computersystemen te verwerken, moet het BSN-nummer van de overleden persoon meerdere malen ingevoerd worden. Ambtenaren mogen BSN-nummers niet kopiëren en plakken, maar moeten deze handmatig overtypen. In praktijk komt het echter regelmatig voor dat BSN-nummers via copy-paste worden overgenomen. Daardoor belandt er soms een verkeerd BSN-nummer in een nalatenschap.
Een voorbeeld daarvan is dat een vrouw uit het Brabantse Grave na het overlijden van haar moeder een brief van de Belastingdienst ontving. Ze werd opgeroepen om aangifte te doen van erfbelasting. Niet voor haar overleden moeder, maar voor iemand die ze helemaal niet kende. Uit onderzoek bleek dat de fiscus het verkeerde BSN-nummer had gebruikt.
Dat was niet het enige dat mis ging. Toen Hermine met de Belastingdienst belde, werd ze verkeerd ingelicht. En afspraken om terug te bellen werden vaak niet nagekomen.
Hoe vaak het fout gaat met het kopiëren en plakken van verkeerde BSN-nummers, kan een woordvoerder van de Belastingdienst niet zeggen. Cijfers hierover worden namelijk niet bijgehouden. De woordvoerder wijst erop dat medewerkers er bewust van worden gemaakt hoe ze met privacygevoelige gegevens moeten omgaan. Het gebruik van copy-paste is niet toegestaan.
Volgens de woordvoerder is het niet volledig te voorkomen dat dit toch gebeurt. Ambtenaren die betrapt worden op het kopiëren en plakken van BSN-nummers, krijgen een gesprek. Hoe vaak het afgelopen jaar misging, is onbekend. De Belastingdienst bevestigt tegenover het Algemeen Dagblad dat ze melding heeft gedaan van een datalek, omdat BSN-nummers bij derden terecht kwamen.
Van postgerelateerde lekken tot het per ongeluk vernietigen van dossiers. Van medewerkers die onbedoeld toegang hadden tot privacygevoelige informatie van werkzoekenden tot bestanden die naar de verkeerde personen werden opgestuurd. De afgelopen jaren hebben zich honderden van dit soort incidenten voorgedaan bij overheidsorganisaties als het UWV, DUO en de fiscus.
Twee jaar geleden deed het ministerie van Financiën onderzoek naar datalekken bij de Belastingdienst. Onderzoekers formuleerden aanbevelingen om het aantal fouten terug te dringen. Volgens de woordvoerder zijn deze allemaal opgevolgd. Waar nodig worden ze herzien. “Onderzocht wordt hoe beter kan worden toegezien op de effectiviteit van de genomen maatregelen”, zo zegt hij.