Ex-werknemers van de app TikTok hebben aan de Washington Post verklaard dat het Chinese moederbedrijf van de app grote invloed uitoefende op het contentbeleid van TikTok. Er zouden, ook voor de Amerikaanse markt, regels zijn aangehouden die door het Chinese moederbedrijf ByteDance waren opgesteld.
Naar aanleiding van zorgen over de Chinese inmenging, ontkende TikTok eerder nog dat het moederbedrijf invloed zou hebben op de content. De 6 ex-medewerkers, die begin dit jaar nog bij het bedrijf werkten, zeggen dat er regelmatig beslissingen uit China werden opgelegd aan de Amerikaanse tak van het bedrijf. Het ging hierbij onder ander over richtlijnen voor het verwijderen van video’s. Daarbij zou het gaan om bijvoorbeeld video’s waarin politieke uitingen werden gedaan en zelfs video’s waarin expliciet te zien was hoe twee mensen aan het zoenen waren.
Volgens de Amerikaanse vertegenwoordiging van het bedrijf zouden de zaken inmiddels heel anders lopen. De Amerikaanse versie van de app wordt tegenwoordig vanuit Californië beheerd en het Chinese moederbedrijf zou zich niet meer mengen in beslissingen over bijvoorbeeld content richtlijnen.
Waar TikTok voorheen een Amerikaans bedrijf was is het in 2017 verkocht aan het Chinese bedrijf ByteDance. De Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS), een onderzoeksinstituut dat onder andere grote overnames van Amerikaanse bedrijven onderzoekt, is bezig met een onderzoek naar deze overname. Daarbij kijken ze naar de gevolgen van de overname voor gebruikers van de app. Dit gebeurt naar aanleiding van zorgen die Amerikaanse senatoren hadden. Zeker omdat de app heel populair is onder Amerikaanse tieners wil de overheid nu weten hoe er door het bedrijf met hun data wordt omgegaan. Ook wil de Amerikaanse overheid voorkomen dat een andere mogendheid invloed uitoefent op Amerikaanse burgers middels dit soort populaire apps.
TikTok is een muziekvideoapp die erg populair is onder voornamelijk jonge mensen. TikTok is voortgekomen uit de app Musicl.ly. Mensen delen via de app bijvoorbeeld korte lip-sync filmpjes of comedy sketches. Gebruikers kunnen hun filmpjes in de app aanpassen door muziek toe te voegen, de snelheid te veranderen, of filters te gebruiken. Inmiddels heeft het bedrijf al meer dan een miljard gebruikers wereldwijd.
Dit nieuwsbericht is ook te vinden in het dossier Informatiebeveiliging