Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Bestelknop Bol.com was onduidelijk voor consument

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de bestelknop op Bol.com niet duidelijk genoeg was. Buttons met teksten zoals ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ maken niet duidelijk genoeg dat de consument een betalingsverplichting aangaat.

Informatie Beveiliging Nederland 7 oktober 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Bestellen en betalen

Aankopen die via zulke knoppen zijn gedaan, kunnen dientengevolge teruggedraaid worden. Dit heeft mogelijk grote consequenties voor webwinkels en incassobureaus. In een reactie heeft Bol.com laten weten de bestelbutton in 2022 al veranderd te hebben in ‘bestellen en betalen’.

Betalingsverplichting

De Hoge Raad oordeelde hierover naar aanleiding van een klant die op Bol.com een bestelling had geplaatst door te klikken op de knop ‘bestelling plaatsen’. Daarbij koos hij voor achteraf betalen zonder te voldoen aan de betalingsverplichting. De Hoge Raad verwees naar de Europese regels die voorschrijven dat een bestelknop heel duidelijk moet aangeven dat het ook een betalingsverplichting betreft. De tekst ‘bestelling plaatsen’ is niet genoeg, omdat veel mensen niet meteen begrijpen dat ze moeten betalen wanneer ze op die knop klikken.

Grenzen

“Het is nu duidelijk dat als een bestelknop niet duidelijk genoeg is, de consument de aankoop via de rechter ongedaan kan laten maken,” aldus IT-advocaat Henk Dekker. Volgens hem zitten hier wel grenzen aan: “Ik kan me voorstellen dat een rechter het niet altijd redelijk vindt om een aankoop helemaal terug te draaien, maar alleen een deel ervan. Bijvoorbeeld als het product al zeer lange tijd door de consument is gebruikt en naar aanleiding van deze uitspraak pas in actie komt.”

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.