De bekende Nederlandse boekingswebsite Booking.com is door de Europese Commissie bestempeld als ‘poortwachter’, wat betekent dat het bedrijf zich nu aan strengere Europese regels dient te houden. De Commissie poogt zo concurrentie in de markt te stimuleren en gebruikers binnen de EU te beschermen tegen mogelijk misbruik van de monopolie van grootmachten in de online wereld.
Een poortwachter is, volgens de definities van de Europese Commissie, een bedrijf dat een belangrijk medium vormt tussen bedrijven en consumenten. In praktijk zijn dit bedrijven met meer dan 45 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en meer dan 10.000 jaarlijkse actieve zakelijke gebruikers. Daarnaast moet het bedrijf meer dan 7,5 miljard euro aan jaarlijkse omzet hebben. Als dit het geval is, wordt het bedrijf onderhevig aan de Europese Digital Markets Act (DMA).
In een persbericht maakte de Europese Commissie gisteren bekend dat Booking.com nu ook onder de DMA valt. Het wereldwijd bekende reisplatform wordt daarmee toegevoegd aan een lijst met zes andere poortwachters, namelijk Alphabet (Google, YouTube), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) en Microsoft (Windows, LinkedIn). In september vorig jaar werd deze lijst opgesteld. Al deze bedrijven worden geacht vanaf maart volledig in lijn te werken met de DMA-regels.
Booking.com heeft zichzelf in maart van dit jaar aangemeld voor mogelijke kwalificatie voor de DMA. Nu de EC hiermee heeft ingestemd, krijgt het bedrijf zes maanden om te zorgen dat het conform de relevante verplichtingen van de DMA werkt. Dit betekent dat Booking.com ‘meer keus en vrijheid aan eindgebruikers’ dient te bieden, evenals ‘eerlijke toegang voor zakelijke gebruikers’, aldus het persbericht. Of dit ook betekent dat de opties en prijzen voor hotels op de website veranderen, zal nog moeten blijken.
De EC zal overzien of de implementatie van de DMA-regels goed verloopt. Als dat niet het geval is, loopt Booking.com risico op een boete van maximaal 10% van haar totale wereldwijde omzet. In het geval van nieuwe overtredingen kan dit zelfs oplopen tot 20% van de omzet.
Naast Booking.com staat ook het sociale medium X (vroeger Twitter) op de lijst met mogelijke kandidaten voor de positie ‘poortwachter’. De Commissie geeft in hetzelfde persbericht aan een marktonderzoek te hebben gestart nadat X weerwoord bood tegen het mogelijk geïncludeerd worden in de lijst met bedrijven die onderhevig zijn aan de DMA.
X beweert dat het platform geen belangrijk medium vormt tussen bedrijven en consumenten. Onderzoek naar deze claim zal naar verwachting binnen vijf maanden worden afgerond. Wel is bekendgemaakt dat online advertentiedienst X Ads niet zal worden benoemd als poortwachter.
Ook ByteDance ging in tegen het besluit om haar advertentieplatform, TikTok Ads, te includeren. De Commissie heeft ook hier besloten om TikTok Ads niet als poortwachter te noemen, alhoewel andere services van ByteDance wel op de lijst staan.
(1) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_2561
(2) https://www.vpngids.nl/unblock/geld-besparen/beinvloeden-cookies-ip-adres-locatie-prijzen-vluchten-hotels/