Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Certificaat en register voor influencers gelanceerd

7 mei 2024

Een nieuw certificaat en openbaar register voor influencers

Branchevereniging DDMA heeft in samenwerking met de Bond voor Adverteerders (bvA) en de Reclame Code Commissie (RCC) een influencer certificaat geïntroduceerd. Influencers die dit certificaat behalen worden opgenomen in een openbaar register (1) en mogen via tekst en een logo kenbaar maken dat zij ‘Certified by influencerregels.com’ zijn.

Dit certificaat beoogt de kennis van influencers over de wet- en regelgeving rondom influencer marketing en de transparantie in de influencer markt te vergroten.

Het verkrijgen van een certificaat

Het certificeringstraject bestaat uit een e-learning en een aantal examenvragen. De e-learning gaat in op de hoofdregels rondom transparante reclame, de relevante regels uit de Mediawet en de regels voor specifieke doelgroepen, producten en sectoren. In beginsel kan elke influencer het certificaat verkrijgen.

Door het behalen van het certificaat verbindt de influencer zich ertoe om de Nederlandse Reclame Code en andere relevante wet- en regelgeving te kennen en na te leven. Bovendien wordt hij of zij gemonitord door een online tool van de RCC.

Om ervoor te zorgen dat influencers op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen zullen zij jaarlijks een e-learning moeten doorlopen. Bij afleggen met goed gevolg wordt de registratie in het openbare register met een jaar verlengd.

Een kans voor zowel influencers als adverteerders

De directeur bij DDMA, Judith Oude Sogtoen, stelt (2) dat er wordt gestreefd naar een “ethisch verantwoorde influencersector die niet alleen bloeit, maar ook transparant en integer opereert”. Volgens het RCC (3) volgt Nederland hiermee het Franse voorbeeld, waar sinds 2021 een certificering voor influencers is ingevoerd.

Inmiddels zijn verschillende grote influencers al gecertificeerd en geregistreerd. Diverse grote adverteerders waaronder Coca-Cola Nederland, L’Oréal Group, TUI en Heineken hebben al aangegeven enkel met gecertificeerde influencers te willen werken. Zo stelt een aantal van deze bedrijven het behalen van het certificaat inmiddels als eis op te hebben genomen in de met influencers te sluiten contracten.

Wij houden deze en andere ontwikkelingen rondom de regulering van influencers met belangstelling in de gaten.

Kleine juridische noot

In veel signaleringen en berichtgeving over dit onderwerp wordt gesproken over een influencer ‘keurmerk’. Het logo dat een influencer na het behalen van het certificaat mag gebruiken is geen officieel keurmerk of certificeringsmerk. Het is enkel een aanduiding dat de e-learning succesvol is doorlopen en dat de betreffende influencer is opgenomen in het openbare register van gecertificeerde influencers.

  1. https://influencerregels.com/certified-influencers/

  2. https://ddma.nl/kennisbank/certified-by-influencrregels-com-naar-een-meer-transparante-en-verantwoordelijke-sector/

  3. Certificaat en openbaar register voor influencers om transparantie te bevorderen

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.