Deze Prinsjesdag presenteerde het kabinet-Schoof de begroting voor het aankomende jaar. Hierbij gaf het kabinet ook inzicht in de wetten waar de Tweede Kamer het aankomende jaar op zal stemmen. De overheid werd afgelopen weken bekritiseerd door verschillende experts; met een aantal nieuwe wetten zou de overheid verstrekkende bevoegdheden voor zichzelf creëren. Deze datahonger staat haaks op de privacybelangen van de burger. In dit artikel zetten we de aankomende wetgeving kort uiteen.
Hoewel de regering nastreeft de AVG na te leven krijgt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) 49 miljoen euro in plaats van de geschatte 100 miljoen euro die de toezichthouder nodig zou hebben om effectief toezicht te houden. "Honderd miljoen is minimaal nodig om nieuwe toeslagenaffaires te voorkomen en uitdagingen met digitalisering en algoritmes het hoofd te bieden. Maar het budget is blijven steken op 49 miljoen. Dat is niet genoeg om zelfs aan de meest basale eisen van goed toezicht te kunnen voldoen", aldus de toezichthouder in een bericht van het ANP.
Het kabinet-Schoof laat weten zich op digitaal vlak bezig te zullen houden met de nationale veiligheid. Hieronder valt natuurlijk cybersecurity, maar het kabinet focust zich ook op buitenlandse geldstomen in maatschappelijke organisaties en de witwasaanpak. Ook wil het kabinet de bevoegdheden van de politie en financiële toezichthouders uitbreiden. Deze wetsvoorstellen raken allemaal aan het recht op privacy.
Het kabinet heeft aangekondigd door te werken aan de Wet plan van aanpak witwassen. De wet zou onder meer contante betalingen hoger dan 3.000,- euro verbieden. De mogelijkheid tot gezamenlijke transactiemonitoring tussen banken onderling en in samenwerking met de overheid is met de komst van de AML-verordening geharmoniseerd. Er geldt op grond van de Europese verordening een hogere drempel voor gezamenlijke monitoring waarbij privacyoverwegingen en strafrechtelijke waarborgen moeten worden getoetst alvorens over te gaan op gezamenlijke monitoring. Lees hier verder over het verschil tussen de Nederlandse en Europese witwasaanpak en de gevolgen voor TMNL.
De overheid maakt zich zorgen over de invloed van buitenlandse geldstromen op maatschappelijke organisaties. Om dit probleem te bestrijden haalde het kabinet de Wet transparantie maatschappelijke organisaties (Wtmo) van de plank. Wegens talloze bezwaren vanuit het maatschappelijk middenveld heeft de behandeling van dit wetsvoorstel jarenlang stilgelegen. De wet verplicht stichtingen en verenigingen persoonsgegevens van leden en vrijwilligers te registreren. De administratieverplichting zou te veel last opleveren voor organisaties en onnodig veel gegevens opslaan. Bovendien voorziet de wet bepaalde overheidsorganisaties in verstrekkende bevoegdheden om deze gegevens op te vragen. Lees hier meer over de kritiek op dit wetsvoorstel.
Het ministerie van Financiën diende afgelopen zomer twee wetsvoorstellen in die verstrekkende bevoegdheden zouden creëren voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB). De voorstellen werden eerder bekritiseerd door advocaten in het Financieele Dagblad. De voorgestelde wetten zouden het mogelijk maken dat de AFM en DNB meer klantgegevens zou kunnen opvragen bij financiële dienstverleners. Het zou gaan om gegevens zoals mobiele telefoonnummers, unieke identificatienummers van telefoontoestellen en nagenoeg alle details van banktransacties. Lees hier verder over de kritiek op de wetsvoorstellen.