De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) gaat definitief in op 1 januari 2026. Dit heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bepaald. Het betekent dat bestuursorganen een jaar langer de tijd hebben om de wet te implementeren. Hierop geldt 1 uitzondering: de verplichting om specifieke essentiële informatie op te nemen in de notificatie na het ontvangen van een berichtenbox-bericht (artikel 2:10, lid 2) treedt in werking op 1 januari 2027.
Door de Wmebv wordt het voor bestuursorganen verplicht om formele berichten van burgers en bedrijven altijd elektronisch te kunnen ontvangen. Burgers en bedrijven krijgen hiermee het recht op ‘elektronisch zakendoen’. De wet verbetert ook de rechtspositie van burgers en bedrijven in het digitale contact met de overheid. De overheid moet daarnaast nog steeds de mogelijkheid bieden om per post te communiceren.
Overheidsorganen bepalen zelf of ze al voldoende elektronisch bereikbaar zijn. Hierbij moeten ze wel voldoen aan de wet.
Om bestuursorganen te ondersteunen bij de implementatie heeft BZK een handreiking gemaakt. Want over welke soorten berichten gaat het? Welke digitale kanalen kunnen bestuursorganen openstellen om aan de Wmebv te voldoen? En welke betrouwbaarheidsniveaus zijn er voor digitale kanalen? Dit en meer staat in de Handreiking implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer op de website van Digitale Overheid.