Menu

Filter op
content
PONT Data&Privacy

0

Digitalisering als motregen door de hele organisatie

Uitsluitend Apple devices en digitaliseringsvraagstukken druppelsgewijs de organisatie inbrengen: dat stichting Ambion een eigen kijk heeft op innovatie en digitalisering, mag duidelijk zijn. Sijbrand Dijkstra, beleidsadviseur onderwijs, innovatie en ICT, vertelt over de manier waarop de scholengemeenschap in de regio Heerenveen en Joure georganiseerd is en hoe een landelijke monitor het benodigde inzicht geeft.

PO-Raad 15 januari 2025

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

-

Dijkstra is er best een beetje trots op: Ambion is een van de weinige stichtingen in Nederland waar alle 22 basisscholen en 1 sbo-school uitsluitend met Apple hardware werken. “Door die keuze te maken, en bijvoorbeeld alle 450 medewerkers een eigen device te geven, hebben wij veel minder beheervraagstukken. Natuurlijk was het met vallen en opstaan, maar nu zijn onze medewerkers en 3.000 leerlingen heel blij met de keuze.”

Dijkstra en zijn team hebben dit voor elkaar gekregen door stapsgewijs aan de slag te gaan met begrijpelijke tutorials en grappige filmpjes. “Sowieso past dat wel bij ons, een beetje humor, en druppelsgewijs in actie komen. Ik vind de beeldspraak van de motregen daar mooi bij passen. Van motregen word je ook kletsnat. Deze aanpak werkt met digitalisering net zo. Door stap voor stap met het onderwerp aan de slag te gaan, bereik je veel meer dan bijvoorbeeld met het organiseren van een studiedag waar de helft is afgeleid door telefoon of mail.”

Bovenschools organiseren

Maar hoe meet je hoeveel effect die motregen nu precies heeft? Dat is een vraagstuk waar Ambion al in het koersplan van 2023 aandacht aan heeft besteed. MYRA 2023, de voorloper van de Monitor Digitalisering Onderwijs, leek uitkomst te bieden. Achteraf is Dijkstra kritisch. “De vragenlijsten waren te ingewikkeld voor de schooldirecteuren. Hierdoor heeft maar een klein deel van de scholen de vragenlijst volledig ingevuld. Dat is jammer, al heeft MYRA ons wel iets gebracht.”  
Hiermee doelt Dijkstra op het inzicht dat hij nu heeft in de manier waarop de stichting is georganiseerd. “Als ik onze resultaten afzet tegen het landelijke gemiddelde kwam heel duidelijk naar voren dat wij bovenschools georganiseerd zijn. Onze scholen worden volledig ondersteund op het gebied van ICT en digitalisering. Het is waardevol om zo’n inzicht te hebben, zeker als je die kennis vervolgens kunt gebruiken bij het inrichten van een nieuw vraagstuk.”

Keuzes beperken

Dat is dan ook precies wat Ambion heeft gedaan, bijvoorbeeld bij het thema digitale geletterdheid. Dijkstra licht toe: “Ons oorspronkelijke plan was om met een cafetariamodel te komen waaruit scholen zelf een methode en lessen kunnen kiezen. Maar dat past eigenlijk helemaal niet bij de manier waarop we georganiseerd zijn. Scholen zijn nou eenmaal gewend aan onze ondersteuning en worden niet blij als ze alles zelf moet kiezen en uitwerken. Daarom hebben we er nu voor gekozen om scholen een veel gerichter aanbod te doen. En dat werkt.” 
“Er zit tussen locaties een enorm verschil in de kennis en adoptie van digitale geletterdheid."

Scholenteams voor meer focus

Dijkstra hoopt dat de nieuwe monitor in 2025 nog meer inzicht geeft. “Niet alleen ten opzichte van het landelijk gemiddelde, maar juist ook door het onderling benchmarken van de scholen. Het is fijn om te weten waar je op moet inzetten de komende jaren.”

Het mag duidelijk zijn dat Dijkstra er een groot voorstander van is dat elke school de Monitor Digitalisering Onderwijs invult. De aanpassingen in de monitor helpen daarbij, maar Dijkstra vertrouwt ook op de nieuwe scholenteams binnen Ambion. “In elk team zitten vijf scholen en één iemand uit het team heeft mijn domein ‘onderwijsinnovatie en ict’ in zijn portefeuille. Nu kan ik dus heel gericht mensen informeren. Dat werkt beter dan een mail te sturen naar 23 scholen.”

Focus zorgt voor resultaat

Niet alleen voor het invullen van de monitor bieden de scholenteams meerwaarde. Dijkstra geeft ook het voorbeeld van de i-Coaches . “Op de verschillende scholen was er 1 medewerker die een halve middag per week als i-Coach aan de slag ging. Het gevolg was dat de i-Coaches én scholen niet blij waren. Er was gewoon te weinig tijd om met het onderwerp aan de slag te gaan. Nu zijn er drie i-Coaches die variërend van 1 tot 3 dagen voor de scholen aan de slag kunnen en de overige dagen als groepsleerkrachten werken. Je ziet dan direct dat er meer gebeurt. Dankzij de i-Coaches hebben we bijvoorbeeld het eerdergenoemde voorbeeld over de digitale geletterdheid kunnen oppakken. Dat was ons nooit gelukt met twintig mensen die maar een middag per week hebben.”

Samengevat, Ambion zet grote stappen op het gebied van digitalisering. Dijkstra: “We doen merkbaar de goede dingen en willen dat ook meetbaar maken. Bijvoorbeeld voor de inspectie of voor de accountant.  Nu kan ik zelf allemaal lijstjes gaan maken, maar dan is een oplossing zoals de Monitor Digitalisering Onderwijs veel handiger. Helemaal als we ons kunnen meten aan de landelijke getallen.”

Leren van Ambion? Bezoek de projectwebsite.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.